Tavaszi zöldségek – töltsük fel vitaminraktárunk

A jó idő beköszöntével érdemes rendszeresen kilátogatni a piacra és a friss szezonális zöldségekből bevásárolni. Tavasszal nemcsak a méregtelenítés a fontos, hanem az is, hogy utána feltöltsük szervezetünk vitaminraktárját. Erre tökéletesek a tavaszi zöldségek. Lássunk ebből néhányat. Neked melyik a kedvenced? 😊

méregtelenítés
méregtelenítés

Méregtelenítés – Borsó

Ez az aprócska zöldség kiváló magnézium forrás. Ez az ásványi anyag szükséges az izmok megfelelő működéséhez, valamint segít meggátolni a kalcium kiválását a csontokból. A magnézium mellett kálium is található benne, ami segíti a szív működését, így csökkenti a szív-és érrendszeri betegségek kialakulását. A zöldborsó segíti az emésztés megfelelő működését, rostjai gyorsítják a belek mozgását. De ezenfelül a belekben levő gyulladást is csökkenti. Nagy mennyiségben tartalmaz még E-, K-, B1- és B6- vitamint is. Továbbá jó C- és A- vitamin forrás. A zöldborsót érdemes nyersen fogyasztani, hiszen főzés során csökken a tápanyagtartalma.

méregtelenítés
méregtelenítés

Spenót

A spenót tartalmazza az egyik legtöbb vitamint és ásványi anyagot. Nem véletlenül tartják az egyik legegészségesebb salátanövénynek. A spenót kitűnő forrása a K-, az A-, a C-, a B2-, a B6-, az E- vitaminnak. De emellett tartalmaz mangánt, folsavat, magnéziumot, vasat, kalciumot, káliumot, élelmi rostokat, növényi fehérjéket, foszfort és cinket is. Továbbá ismert forrása az omega3 zsírsavnak. A spenót fogyasztás csökkenti a csontritkulás, a vastagbélrák, az ízületi gyulladások kialakulásának esélyét. Viszont magas oxalát és nitráttartalma miatt nem szabad túl sűrűn fogyasztani.

méregtelenítés
méregtelenítés

Spárga

Ennek a zöldségnek több mint 90%-a víz, így a spárga mindössze 20 Kcal-t tartalmaz, ezt legfőképp a fogyókúrázók figyelmébe ajánlom! Jó hatással van a keringési rendszerre, mert enyhe vízhajtó hatású. A vesekő természetes eltávolítójaként többször alkalmazták a népi gyógyászatban. A spárgának rendkívül magas az aszparginsav-tartalma, ami segíti az idegrendszer egészséges működését fenntartani. Véd a kimerültség és a hangulatingadozások ellen. Számtalan vitamin és ásványi anyag található benne. Fogyasztható nyersen is a megfelelő előkészítés után.

méregtelenítés
méregtelenítés

Sárgarépa

A sárgarépa tartalmaz B1-, B2- és B6-, valamint C-vitamint, kiváló forrása a kalciumnak és foszfornak és a vasnak is. Érdemes vékonyan hámozni, hiszen értékes tápanyagainak nagy része közvetlenül a vékony külső héj alatti háncsszövetben találhatók. Érdekesség: más zöldségekkel ellentétben a répát érdemes főzni, sütni, hiszen a hő hatására megnyílnak a vastag sejtfalak, így hozzáférhetővé válik a hasznos anyagok nagyrésze. A répa rendszeres fogyasztása segít a bőr víztartalmának a megtartásában, valamint segítséget nyújt a faggyú-és verejtékmirigyek szabályozásában is. Kutatások szerint napi 20 dkg sárgarépa elfogyasztása néhány héten belül csökkenti a koleszterinszintet.

méregtelenítés
méregtelenítés

Saláta

A fejes salátában nagy mennyiségű C-, B-vitamin található, valamint mész, foszfor és vas is. Jó hatással van a gyomor működésére, méregtelenít, E-vitamin tartalmának köszönhetően gátolja az öregedési folyamatokat. Kitolja a ráncok kialakulási idejét. Táplálja a bőrt és egyfajta belső hidratálást is biztosít.

méregtelenítés
méregtelenítés

Retek

Az egyik legkorábban piacra kerülő zöldségféle és kiváló vitaminforrás a retek. C-vitaminban gazdag, illóolajai pedig serkentik az epe termelődését és kiürülését. Valamint máj és epehólyag gyulladás esetén gyorsítja a gyógyulást. Oldja a hurutot, csillapítja a köhögést. Szakértők szerint a rendszeresen fogyasztott retekfélék megelőzik az epekő képződését.

méregtelenítés
méregtelenítés

Újhagyma

Rendkívül jó immunerősítő, gyulladáscsökkentő és antibakteriális hatásáról is ismert. Jól hat a bélműködésre, enyhíti az aranyeres panaszokat. De a légúti megbetegedésekkel szemben is felveszi a harcot. Az újhagymában található vegyületek akadályozzák a rákos sejtek növekedését, csökkentik a vérnyomást és a koleszterinszintet.