Sütőtök jótékony hatása, tárolása

sütőtök hatása
sütőtök jótékony hatása

A sütőtök jótékony hatása: Nem véletlen, hogy a sütőtök oly nagy népszerűségnek örvend különösen a diétázók vagy az egészséges életmód elkötelezett hívei körben. Bár nagyon sokan szeretik egyszerűen a finom, édeskés íze miatt is.

Nézzük, miért is érdemes fogyasztani a sütőtöket, azaz a sütőtök jótékony hatásai

Sütőtök kalóriatartalma

A sütőtök rendkívül sok tápanyagot tartalmaz. Különösen jó A-, B-vitamin-, kálium-, réz- és mangánforrás. 100 gramm tök már fedezi a napi A-vitamin szükséglet 26%-át valamint a káliumszükséglet kb. 10 százalékát. Noha édes és ízletes, 100 gramm tök mindössze 26 kcal-t tartalmaz. A sok tápanyag és az alacsony kalóriatartalom miatt elmondhatjuk, hogy a tök igazi fitness food.

Sütőtök jótékony hatása a szemre

A sütőtök emellett extra magas béta-karotin tartalma miatt segíti a látást, sőt az időskori makula degeneráció ellen is jótékonyan hat. A sütőtök rendszeres fogyasztása megelőző hatású is lehet, segíti az egészséges látás fenntartását.

Sütőtök jótékony hatása a bőrre, hajra, körömre

A sütőtök fogyasztása jótékony hatást gyakorol a bőrünk állapotára is. Antioxidáns tartalma a szabad gyökökkel harcol, melyek a bőr öregedését is okozzák. A nyári napfény káros UV sugárzását tehát sikerrel ellensúlyozhatjuk nagy mennyiségű sütőtök fogyasztással.  Rendszeres sütőtök fogyasztással fényes hajat, erős körmöket és kisimult bőrt tapasztalhatunk.

Sütőtök jótékony hatása a vízháztartásra

A sütötök magas káliumtartalma miatt szabályozza a szervezet vízháztartását. Jótékony fegyverünk lehet a kellemetlen vizesedés ellen.

Sütőtök jótékony hatása köszvényre

Vértisztító hatása miatt a köszvénykitűnő ellenszere, esszenciális olaja serkenti az A-vitamin felszívódását.

A sütőtök jótékony hatása asztma esetén

A sütőtök kalcium, cink, mangán, réz, vas, foszfor, C-vitamin, karotin, biotin, niacin, pantoténsav, A, B1, B2, B6 vitaminok és folsav tartalmának köszönhetően egészségmegőrző, gyógyító hatással bír. Gyulladásos betegségek, megfázásos, meghűléses problémák, de tüdőgyulladás és egyéb tüdőkárosodások kezelésekor se feledkezzünk meg róla. Enyhíti az allergikus köhögést, tüsszögést, csökkenti az asztmarohamokat.

Sütőtök jótékony hatása az immunrendszerre

A béta-karotin pozitív hatással van az immunrendszerre is. Az egyik tanulmány arra a megállapításra jutott, hogy az immunsejtek jobban és gyorsabban reagálnak a béta-karotin fogyasztása után, mint a csak placebót szedő egyének. A sütőtök immuntámogató hatását a közelmúltban végzett tanulmányok is megerősítették. Az immunrendszer aktivitását és működését pozitívan befolyásolja az A-vitamin, amely béta-karotinból képződik. Az A-vitamin támogatja az egészséges bélnyálkahártyát is. Csakúgy, mint a bőrünk megóv minket a külső behatásoktól, a bélrendszer is erre a feladatra hivatott.  A káros baktériumoknak és vírusoknak nincs esélye egészséges bélnyálkahártya esetén.

Sütőtök kincse: a tökmag

A sütőtök gyümölcshúsán kívül a sütőtökben egy igazi kincs is található: a tökmag. Az egészséges zsírsavak mellett kiváló minőségű növényi fehérjét, rostokat és egy csomó mikrotápanyagot – beleértve a vasat, a cinket, a rezet és a mangánt, valamint a B3-vitamint és az E-vitamint – tartalmaz. A tökmag kalóriatartalmára ügyelni kell, mert nem olyan alacsony, mint a gyümölcshúsnak: 100 gramm 500 kalóriát rejt.

Miért fogyasszunk tökmagolajat?

A tökmagból kiváló minőségű, szuperegészséges tökmag-olajat állítanak elő bonyolult módszerekkel. A tökmagolaj különösen gazdag E-vitaminban és telítetlen zsírsavakban. Ezek szabályozó hatással vannak a koleszterinszintre, és pozitív hatással vannak prosztata problémákra. A tökmagolaj, a tökhússal ellentétben, magas kalóriatartalmú, és a piacon jelenleg elérhető egyik táplálkozási szempontból legfontosabb növényi olaj. Az oka a többszörösen telítetlen zsírsavak tartalma. Egy evőkanál (12 gramm) 105 kalóriát tartalmaz. A magokat és az olajat ezért tudatosan és takarékosan kell adagolni.

Vásárlási és főzési tippek a sütőtökhöz

A sütőtök választásnál mindenképpen szárral rendelkező sütőtököt válasszunk. Ellenkező esetben kiszáradhat korábban a tök.

A tök érettségének megállapítása

Finoman kopogtassuk meg a tököt. ha kongó hangot hallunk, a tök érett. Illetve keménynek kell lennie a héjának.

A sütőtök tárolása

A sütőtök 3-6 hónapig is eláll. A téli fajták vastag héja teszi lehetővé a hosszabb ideig való tárolást. (Ezzel szemben a nyári tök általában mindössze 1-2 hétig tárolható.) Amikor a termést leszedjük, ügyeljünk arra, hogy legalább 7-8 cm-es szárat hagyjunk meg a töknek. Ezzel megelőzhetjük, hogy gyorsan rothadásnak induljon, valamint elősegítjük a hosszabb eltarthatóságot.

A tárolásra szánt tököt ne mossuk meg! A nyirkosság hatására a tök rothadásnak indulhat. Hagyjuk úgy, ahogy leszedtük, egészen a felhasználásig.

A sütőtök tárolása

A tök tárolására a legideálisabb hely egy hűvös, sötét kamra, alagsor vagy pince polca. Tanácsos a polcra egy vastag réteg újságpapírt fektetni arra az esetre, ha az egyik termés rothadásnak indulna. A papírt borítsuk be 2 cm vastagon szalmával, majd fektessük a tököket egyenként a szalmaágyra. Ne halmozzuk a tököket egymásra, mivel ez elősegítni a bomlást!

A sütőtök fagyasztása

A tök lefagyasztása egyszerű művelet. Hideg víz alatt mossuk meg a frissen leszedett termést, hogy a szennyeződéseket, növényei maradványokat, esetleges kerti vegyszermaradékokat eltávolítsuk róla. Vágjuk le a szárát, hámozzuk meg és szeleteljük fel azonos méretű darabokra. Az egyforma méretű darabok egyenletesebben főnek meg, mint a különböző formájú és méretű darabok. Forraljunk vizet egy nagy fazékban. A feldarabolt tököt tegyük a forrásban lévő vízbe, és hagyjuk benne 5 percig.

A tököt szűrőbe átöntve hagyjuk lecsöpögni. Majd azonnal merítsük a szűrőt egy tiszta, jeges vízzel teli edénybe. A jeges fürdő segít abban, hogy a tök ne főjön tovább, valamint megmaradjon az eredeti színe és íze a fagyasztás során. A teljesen kihűlt tököt zárható fagyasztó tasakokba vagy fedeles ételtartó dobozokba téve fagyasszuk le. Az ilyen módon mélyhűtött tök akár kilenc hónapig is biztonsággal fogyasztható.

Vannak, akik előfőzés nélkül fagyasztják le a tököt. Ez az eljárás is működik, bár az íze és a színe nem lesz annyira megnyerő. Egyszerűen mossuk meg a tököt, vágjuk le a végeit, majd fagyasszuk le légmentesen záródó tasakba téve.

A tököt úgy is lefagyaszthatjuk továbbá, hogy főzéskor az adott ételből dupla mennyiséget készítünk, az egyik adagot pedig a teljes kihűlés után légmentesen lezárt dobozban a fagyasztóba tesszük. Nagyon fontos, hogy az étel teljesen hideg legyen, mivel a lezárt dobozban rekedt gőz szottyossá teheti az ételt. Az előre elkészített fogásokkal időt takaríthatunk meg, ha például vacsorára veszünk elő belőlük.

További cikkek a sütőtökről:

Sütőtök

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here