Sütőtök hatása a szervezetre – őszi, téli finomságunk

sütőtök hatása a szervezetre
sütőtök hatása a szervezetre

Sütőtök hatása a szervezetre: Az ősz és a tél egyik legnagyobb slágere a sütőtök. Ez az intenzív sárga színű növényünk nemcsak finom, de rendkívül egészséges is. Lássuk, hogyan hat a szervezetünkre!

Sütőtök hatása a szervezetre – Mi is az a sütőtök?

sütőtök hatása a szervezetre
sütőtök hatása a szervezetre

Eredetileg Közép-és Dél Amerikából származik. Amerikában Halloween-kor sütőtökből kifaragott töklámpásokat készítenek. Bár Mindenszentek és Halottak napjakor egyre elterjedtebb nálunk is, hogy töklámpások díszítik a házak ablakait, valamint kapuit. Magyarországon a leghíresebb sütőtöktermesztő vidék Nagydobos környékén van.

Sütőtök hatása a szervezetre – magas vitamintartalom

Nagy mennyiségben tartalmaz C-vitamint, így különösen előnyös, ha rendszeresen fogyasztjuk a hidegben. A megfázás ellen kiválóan lehet alkalmazni természetes vitaminforrásként. A C-vitamin mellett bővelkedik ásványi anyagokban is, kiemelkedő a kálium-, vas-, réz- és foszfor tartalma is.

Sütőtök hatása a szervezetre – szív- és érrendszer barátja

sütőtök hatása a szervezetre
sütőtök hatása a szervezetre

Káliumtartalma miatt fogyasztása azoknak ajánlott, akik magas vérnyomással küzdenek. De a sütőtök az étrendbe iktatásával csökkenthető az érelmeszesedés, és a szív-és érrendszeri problémák kialakulása is megelőzhető.

Sütőtök hatása a szervezetre – immunerősítő

Kiemelkedően magas az antioxidáns-tartalma, melynek köszönhetően jó immunerősítő. De emellett hasznos lehet a rosszindulatú daganatok kialakulásának megelőzésében is.

Sütőtök magja

sütőtök hatása a szervezetre
sütőtök hatása a szervezetre

A tökmagról se feledkezzünk meg, hiszen számos áldásos hatása van a szervezetünkre nézve. A tökmagolajnak magas az omega-3 zsírsav tartalma, ami egészségesen tartja a keringési rendszert. De ezen kívül a tökmag, valamint a tökmagolaj kiváló megoldás lehet húgyúti betegségek és prosztatabántalmak kezelésében is.

Jót tesz az emésztésnek

A tökmag és a sütőtök húsa is magas rost tartalmú, így támogatja a megfelelő emésztést. A székrekedéses tüneteket enyhíti.

Jót tesz a szemnek

sütőtök hatása a szervezetre
sütőtök hatása a szervezetre

A benne levő béta-karotinból állítja elő a szervezet az A-vitamint, ami köztudott, hogy a szem támogatója. Az A-vitamin segít megőrizni a látás épségét, de nagy dózisú fogyasztása akár a retinafunkció hanyatlását is visszafordítja.

Támogatja az alvást

Triptofánban is gazdag a tökmag. Ez az aminosav segíti a nyugodt és mély alvást.  A triptofán serkenti a szerotonintermelést is, aminek köszönhetően jobb lesz a kedved is. Érdemes kicsit kiszárítanod a magokat, hogy a borongós napokon egy jó film mellett megeszegesd.

Fogyasztási tippek:

Mézes sült sütőtök

sütőtök hatása a szervezetre
sütőtök hatása a szervezetre

Melegítsd elő a sütőt 180 fokra. Addig, míg melegszik szeleteld fel a sütőtököt és a tetejét kend be mézzel jó vastagon. Körülbelül egy, másfél óra alatt készre sül, ráadásul a tetejére kent méz karamellizálódik, ami nagyon jó ízt ad ennek az egészséges finomságnak.

Egészséges kókuszgolyó

sütőtök hatása a szervezetre
sütőtök hatása a szervezetre

Imádod a kókuszgolyót, de épp diétázol, fogyókúrázol? Akkor számodra a sütőtökös kókuszgolyó kiváló alternatíva lehet.  Kell hozzá darált keksz, darált dió, méz, kókuszreszelék és ha szereted az ízét akkor rumaroma. Szeleteld fel a sütőtököt, süsd meg, majd kanalazd ki a sült részeket egy tálba. Keverd össze a darált keksszel és a dióval, adj hozzá ízlés szerint mézet és gyúrd kis golyókra. Utána pedig forgasd meg a kókuszreszelékben és már kész is a finomság.

További cikkek egészséges táplálkozás témakörben:

sütőtök

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here