Infraszauna vagy finn szauna? – avagy a szaunázás hatásai

infraszauna vagy finn szauna: Az infra- és a finn szauna is az egészség, valamint a fiatalság megőrzését segíti, mégis alapvető különbségek vannak köztük. Lássuk, melyek ezek az eltérések!

Hogy működik az infraszauna?

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

Az infraszauna különbözik a hagyományos szaunáktól. Ebben az esetben infrasugárzók melegítik fel a testünket úgy, mint a természetes napfény. Vagyis az infrasugarak behatolnak a bőr alá és ott alakulnak át hővé. Tehát a testünk belülről kifelé melegszik fel ennek hatására. Az infravörös hullámok viszont csak akkor érintkeznek testünkkel, ha közvetlen eléjük ülünk.

Infrakabin jótékony hatásai

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

A szervezet hőmérsékletének növekedése fokozza az anyagcsere folyamatokat, égeti a kalóriát és erősíti az immunrendszert is. Jó hatással van a szív-és érrendszer működésére, továbbá a krónikus ízületi, reumás fájdalmakat is csökkenti. Az infravörös hullám lejut a kötőszövetünk irha rétegéhez is, így fokozottan méregtelenít, puhává, széppé teszi a bőrt. Több kutatás kimutatta, hogy az infraszauna gyorsítja a sebgyógyulást, és javítja a bőr állapotát, rugalmasságát, továbbá hatékony bizonyos látás zavarok kezelésében is.

Finn szauna működése

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

A szaunázás több ezeréves múltra tekint vissza, elsősorban az északi népeknél volt közkedvelt. A finn szauna szaunakályháján köveket helyeznek el, amit időnként vízzel locsolnak. A finn szaunában általában 70-90 fok között van a hőmérséklet, ennek elviselhetősége pedig attól függ, hogy mennyire locsolják a köveket. A magas hőmérséklet és a kövekre locsolt vízből keletkező páratartalom jellemzi leginkább a finn szaunát.

Finn szauna jótékony hatásai

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

Méregteleníti a szervezetet, erősíti az immunrendszert, javítja a vérkeringést, puhává, széppé varázsolja a bőrt és a hormonrendszert is edzi, erősíti. Mindemellett stresszoldó hatása is közismert. Sokan amellett, hogy méregtelenítik testüket, relaxálnak is a hangulatos helyiségben.

Infraszauna vagy finn szauna? A nagy dilemma

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

Bár mindkét szaunafajta az egészséget szolgálja, mégis mindenkinek magának kell eldönteni, hogy melyiket bírja, melyik számára a kellemesebb, kényelmesebb. Az infraszauna szívbarát, hiszen csak 40-60 fokos, ellentétben a finn szaunával, ahol 70 és 100 fok közötti hőmérséklet szokott lenni. A finn szauna eredményessége korlátozottabb, mert csak néhány milliméter mélyre hatol a bőr alá a hő, az infrasugarak pedig a bőr legmélyebb rétegeibe is eljutnak. A bekapcsolás után az infraszaunát egyből lehet használni, míg a finn szaunánál kell várni legalább fél órát, hogy kellőképp felmelegedjen. Mindkét típusban az izzadás méregteleníti a szervezetünket, viszont az infraszaunában ugyanannyi idő alatt háromszor annyit izzad a test. Az infraszaunát hozzászoktató idő elteltével akár mindennap lehet használni – napi egyszer – a finn szaunát viszont hetente kettőnél többször nem ajánlott.

Mennyi időre üljünk be a szaunába?

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

A finn szaunában 10-15 percet érdemes eltölteni, ha lehet minél szárazabban üljünk be és mindenféleképp tegyünk törölközőt magunk alá. Az infrakabinban egészen nyugodtan eltölthetünk fél órát is, majd utána ugyanannyi pihenési idő valamint hideg zuhanyozás vagy merülő medence használata ajánlott. Az utolsó étkezést lehetőleg a szaunázás előtt másfél-két órával időzítsük, ugyanis az emésztés is igénybe veszi a szervezetet. De éhgyomorral sem szabad beülni, hiszen az alacsony vércukorszint hatására akár rosszullét is előfordulhat.

Miért érdemes rendszeresen szaunázni?

A szauna jó immunerősítő

A szauna általi felmelegedés nem csak a vérkeringést javítja, hanem az immunrendszert is erősíti. A hő hatására olyan immunvédelmet támogató anyagok szabadulnak fel a szervezetben, melyek felveszik a harcot a kórokozókkal szemben. A téli időszakban, amikor gyakoriak a légúti fertőzések különösen ajánlott a rendszeres szaunázás.

A rendszeres szaunázás megszépíti a bőrt

Aki rendszeresen jár szaunázni biztosan tapasztalta már, hogy a melegben eltöltött idő után sokkal puhává és szebbé válik a bőre. A szaunázás élénkíti a szervezetet, az anyagcserét, így segíti a méreg- és salakanyagok kiürülését. Ezáltal szépül, tisztul a bőr és az új sejtek képződését is fokozza. De nemcsak a szaunázás, az utána következő hideg vizes zuhany is javítja a bőr vérellátottságát, valamint rugalmasságát. A meleg hatására megnyílnak a pórusok, tágulnak az erek, lazulnak az izmok, csökkennek a ráncok. Ezután a hideg víz összehúzza a hajszálereket, fokozza az izomtónust, feszesíti a bőrt és a szem alatti táskákat is csökkenti. A hideg-meleg váltakozása ránctalanít, edzi a bőrt.

A szaunázás stresszcsökkentő hatású

A túlhajszolt életmód, a sok kávé, a kevés alvás mind hozzásegít ahhoz, hogy nem megfelelő módon bánunk el a stresszel az életünkben. Pedig sajnos a stressz mindennapos. Érdemes megtanulni jól kezelni. A stresszkezeléshez számtalan módszer áll a rendelkezésünkre, a szaunázás is hatékony megoldást jelenthet. A szauna forró levegője megnyugvásra, relaxációra kényszeríti testünket és lelkünket.

A szaunázás késlelteti az öregedési folyamatokat

A vizsgálatok szerint a szauna rendszeres használata csökkenti az öregedési folyamatokat, a bőr egészségesebbé és fiatalosabbá válik. A finn szauna az erős izzadás által segíti a bőr sejtjeinek megújulását, az infraszauna pedig a fény segítségével stimulálja a kollagén és elasztin termelést, amitől a bőr feszesebbé válik. Ezzel pedig halványulnak a striák és csökken a narancsbőr.

A szaunázás segíti a fogyást

A szaunázás egy kicsit hasonlít a kardio edzésekhez, hiszen amikor a forró helyiségben ülünk csökken a vérnyomásunk, nő a pulzusszámunk, akár a futópadon eltöltött idő alatt. A szauna – persze a mozgás mellett és nem helyette – fokozza a fogyást.

Csökken a szívbetegségek kialakulásának kockázata

A véráramlás növekedésével több oxigén jut az agyba. A szauna csökkenti a vérnyomást, és növeli az oxigénellátást, ezzel pedig a szív egészségét támogatja. A meleg hatására a szauna növeli a szív teljesítményét, és egyensúlyba hozza a működését.

Illóolajok a szaunában

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

A szaunában a felöntések által páradús közeg keletkezik, ez pedig kiválóan továbbítja az illóolajok hatását. Nemcsak a légzésre, a bőrre is hatékonyan fejtik ki a hatásukat.

Légzéskönnyítő olajok

Az eukaliptusz és mentol tartalmú olajok belélegezve kellemes, friss érzetet keltenek a légutakban, könnyítik a légzést és oldják a hurutot.

Borsmenta illóolaj

A citrom, a narancs, a borsmenta illóolajok keveréke nemcsak frissít, hanem jókedvre is derít minket.

Citrom illóolaj

Nyugtat és frissít, harmóniát teremt. Fertőtlenítő hatással is rendelkezik, így a légutakat is jól tisztítja. Influenzás időszakban a kórokozókat is elpusztítja.

Kakukkfű illóolaj

Baktérium- és vírusölő hatású. A téli megfázásos és influenzás időszakban kiváló. Különösen a légúti megbetegedésekkel és a huruttal tud hatékonyan szembeszállni.

Rozmaring illóolaj

Kutatások által bizonyították, hogy a rozmaring illóolaj belégzése segíthet a különböző agyi funkciók javításában. Elérhető vele a szellemi frissesség, és még hangulatunkat is javítja. Fokozza a kreativitást, és lecsendesíti az elmét.

Ciprus illóolaj

Illata kiegyensúlyozottságot teremt, valamint stimulálja az érzelmeket. Hangulatingadozásra, szellemi túlhajszoltságra ideális választás. A ciprusfa illata segít a pszichikai egyensúly megteremtésében, légúttisztító, keringésfokozó, szagtalanító hatású.

Levendula illóolaj

A levendulát az illóolajok királynőjeként is emlegetik. Nem véletlenül, hiszen számtalan dologra jó, ráadásul nagyon kellemes illatú. Nyugtató hatású, jól alkalmazható légzőszervi panaszok esetén, valamint kiváló bőrápoló hatású is.

Hogyan használjuk?

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

A törölköződ egyik sarkára rakj néhány csepp illóolajat. Ha bemész a szaunába kicsit lengesd meg és már be is borítja a teret az illatfelhő. Használhatsz kiürült vizes flakont is. Tegyél bele tiszta vizet, valamint pár csepp illóolajat, rázd össze, majd spricceld a levegőbe a szaunában. Fontos, hogy a szaunában ülőket mindig megkérdezd, hogy őket nem zavarja-e az illóolaj használat. Továbbá az sem elhanyagolható szempont, hogy az illóolajok közül mindig válaszd a 100%-os tisztaságút, jó minőségűt. A rossz minőségű olajok nem, hogy nem használnak, még akár árthatnak is.

További cikkek betegségek megelőzése témakörben:

szauna