Infraszauna vagy finn szauna? – avagy a szaunázás hatásai

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

infraszauna vagy finn szauna: Az infra- és a finn szauna is az egészség- valamint a fiatalság megőrzését segíti, mégis alapvető különbségek vannak köztük. Lássuk, melyek ezek az eltérések!

Hogy működik az infraszauna?

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

Az infraszauna különbözik a hagyományos szaunáktól. Ebben az esetben infrasugárzók melegítik fel a testünket úgy, mint a természetes napfény. Vagyis az infrasugarak behatolnak a bőr alá és ott alakulnak át hővé. Tehát a testünk belülről kifelé melegszik fel ennek hatására. Az infravörös hullámok viszont csak akkor érintkeznek testünkkel, ha közvetlen eléjük ülünk.

Infrakabin jótékony hatásai

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

A szervezet hőmérsékletének növekedése fokozza az anyagcsere folyamatokat, égeti a kalóriát és erősíti az immunrendszert is. Jó hatással van a szív-és érrendszer működésére, továbbá a krónikus ízületi, reumás fájdalmakat is csökkenti. Az infravörös hullám lejut a kötőszövetünk irha rétegéhez is, így fokozottan méregtelenít, puhává, széppé teszi a bőrt. Több kutatás kimutatta, hogy az infraszauna gyorsítja a sebgyógyulást, és javítja a bőr állapotát, rugalmasságát, továbbá hatékony bizonyos látás zavarok kezelésében is.

Finn szauna működése

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

A szaunázás több ezeréves múltra tekint vissza, elsősorban az északi népeknél volt közkedvelt. A finn szauna szaunakályháján köveket helyeznek el, amit időnként vízzel locsolnak. A finn szaunában általában 70-90 fok között van a hőmérséklet, ennek elviselhetősége pedig attól függ, hogy mennyire locsolják a köveket. A magas hőmérséklet és a kövekre locsolt vízből keletkező páratartalom jellemzi leginkább a finn szaunát.

Finn szauna jótékony hatásai

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

Méregteleníti a szervezetet, erősíti az immunrendszert, javítja a vérkeringést, puhává, széppé varázsolja a bőrt és a hormonrendszert is edzi, erősíti. Mindemellett stresszoldó hatása is közismert. Sokan amellett, hogy méregtelenítik testüket, relaxálnak is a hangulatos helyiségben.

Infraszauna vagy finn szauna? A nagy dilemma

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

Bár mindkét szauna típus az egészséget szolgálja, mégis mindenkinek magának kell eldönteni, hogy melyiket bírja, melyik számára a kellemesebb, kényelmesebb. Az infraszauna szívbarát, hiszen csak 40-60 fokos, ellentétben a finn szaunával, ahol 70 és 100 fok közötti hőmérséklet szokott lenni. A finn szauna eredményessége korlátozottabb, mert csak néhány milliméter mélyre hatol a bőr alá a hő, az infrasugarak pedig a bőr legmélyebb rétegeibe is eljutnak. A bekapcsolás után az infraszaunát egyből lehet használni, míg a finn szaunánál kell várni legalább fél órát, hogy kellőképp felmelegedjen. Mindkét típusban az izzadás méregteleníti a szervezetünket, viszont az infraszaunában ugyanannyi idő alatt háromszor annyit izzad a test. Az infraszaunát hozzászoktató idő elteltével akár mindennap lehet használni – napi egyszer – a finn szaunát viszont hetente kettőnél többször nem ajánlott.

Mennyi időre üljünk be a szaunába?

infraszauna vagy finn szauna
infraszauna vagy finn szauna

A finn szaunában 10-15 percet érdemes eltölteni, ha lehet minél szárazabban üljünk be és mindenféleképp tegyünk törölközőt magunk alá. Az infrakabinban egészen nyugodtan eltölthetünk fél órát is, majd utána ugyanannyi pihenési idő valamint hideg zuhanyozás vagy merülő medence használata ajánlott. Az utolsó étkezést lehetőleg a szaunázás előtt másfél-két órával időzítsük, ugyanis az emésztés is igénybe veszi a szervezetet. De éhgyomorral sem szabad beülni, hiszen az alacsony vércukorszint hatására akár rosszullét is előfordulhat.

Miért érdemes rendszeresen szaunázni?

A szauna jó immunerősítő

A szauna általi felmelegedés nemcsak a vérkeringést javítja, hanem az immunrendszert is erősíti. A hő hatására olyan immunvédelmet támogató anyagok szabadulnak fel a szervezetben, melyek felveszik a harcot a kórokozókkal szemben. A téli időszakban, amikor gyakoriak a légúti fertőzések különösen ajánlott a rendszeres szaunázás.

A rendszeres szaunázás megszépíti a bőrt

Aki rendszeresen jár szaunázni biztosan tapasztalta már, hogy a melegben eltöltött idő után sokkal puhává és szebbé válik a bőre. A szaunázás élénkíti a szervezetet, az anyagcserét, így segíti a méreg- és salakanyagok kiürülését. Ezáltal szépül, tisztul a bőr és az új sejtek képződését is fokozza. De nemcsak a szaunázás, az utána következő hideg vizes zuhany is javítja a bőr vérellátottságát, valamint rugalmasságát. A meleg hatására megnyílnak a pórusok, tágulnak az erek, lazulnak az izmok, csökkennek a ráncok. Ezután a hideg víz összehúzza a hajszálereket, fokozza az izomtónust, feszesíti a bőrt és a szem alatti táskákat is csökkenti. A hideg-meleg váltakozása ránctalanít, edzi a bőrt.

A szaunázás stresszcsökkentő hatású

A túlhajszolt életmód, a sok kávé, a kevés alvás mind hozzásegít ahhoz, hogy nem megfelelő módon bánunk el a stresszel az életünkben. Pedig sajnos a stressz mindennapos. Érdemes megtanulni jól kezelni. A stresszkezeléshez számtalan módszer áll a rendelkezésünkre, a szaunázás is hatékony megoldást jelenthet. A szauna forró levegője megnyugvásra, relaxációra kényszeríti testünket és lelkünket.

A szaunázás késlelteti az öregedési folyamatokat

A vizsgálatok szerint a szauna rendszeres használata csökkenti az öregedési folyamatokat, a bőr egészségesebbé és fiatalosabbá válik. A finn szauna az erős izzadás által segíti a bőr sejtjeinek megújulását, az infraszauna pedig a fény segítségével stimulálja a kollagén és elasztin termelést, amitől a bőr feszesebbé válik. Ezzel pedig halványulnak a striák és csökken a narancsbőr.

A szaunázás segíti a fogyást

A szaunázás egy kicsit hasonlít a kardio edzésekhez, hiszen amikor a forró helyiségben ülünk csökken a vérnyomásunk, nő a pulzusszámunk, akár a futópadon eltöltött idő alatt. A szauna – persze a mozgás mellett és nem helyette – fokozza a fogyást.

Csökken a szívbetegségek kialakulásának kockázata

A véráramlás növekedésével több oxigén jut az agyba. A szauna csökkenti a vérnyomást, és növeli az oxigénellátást, ezzel pedig a szív egészségét támogatja. A meleg hatására a szauna növeli a szív teljesítményét, és egyensúlyba hozza a működését.

Ha kedvet kaptál egy kiadós szaunához akár egy hosszabb wellness pihenéssel összekötve, ide menj! 😉

MEGNÉZEM A HOTEL MAKÁR AJÁNLATAIT >>>

Hotel Makár**** Pécsett az alábbi szaunázási lehetőségekkel vár Téged:

  1. hagyományos 8 személyes 90C° -os finn szauna és a medencetérből megközelíthető 8 személyes 80 C°-os, himalájai sótéglás szauna felváltva vagy igény szerint együttesen működik (egyik mindig, a másik vendéglétszámtól függően van használatban)
  2. Infraszauna: infravörös sugárzás elvén működő 4 személyes infra kabin áll rendelkezésre. A Sebastian típusú infra szauna gyógyító hatása orvosilag bizonyított!
  3. Gőzkabin/Gőzkamra: Íves kialakítású, 8 személyes üvegmozaikos multifunkciós gőzkamra temperált gránitüléssel. Hőmérséklet egyénileg is beállítható. A gőz és sópára szerepet játszik az asztmás, allergiás betegségek gyógyításában, miközben tökéletesen ellazítja a testet, pezsdíti a bőr vérellátását. Tepidáriumként is funkcionál tekintettel a külön kapcsolható fal- ülés- és padozatfűtésre. A modern gőzkabin használatakor az inhalálás jótékony hatása társul egy nagyon kellemes, ellazító élménnyel és ha valakinek túl magas hőfokot jelent a szauna, relaxálhat a gőzfürdő vizes ködfelhői között is. Az izzadás garantált, erről a magas páratartalom gondoskodik (kb. 90-95%).

További cikkek szauna témakörben:

szauna

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here