A paradicsom kedvező élettani hatása – Paradicsomot paradicsommal

0
98
paradicsom élettani hatásai
paradicsom élettani hatásai

A paradicsom élettani hatása: A paradicsom a benne található vitaminoknak és likopinnak köszönhetően az egyik legnépszerűbb zöldségünk. A veteményes kertek sztárja, noha hő- és vízigényes valamint ültetése és gondozása is időigényes. De megéri termeszteni, pláne fogyasztani!!!!

paradicsom élettani hatása
paradicsom élettani hatása

A paradicsom kedvező élettani hatása – Mit tartalmaz a paradicsom?

A paradicsom a magyar konyha része, de számos diéta alapélelmiszere is, pld a mediterrán diétáé. A paradicsom sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Kiemelkedően magas a C­-vitamin benne. 10 dkg paradicsom fedezi a napi C vitamin-szükséglet 17%-át. De jelentős az A­-, B1-­, B2­- és E­-vitamin tartalma, de ezeken kívül számos vitamin forrása és gazdag likopinban is.

paradicsom élettani hatása
paradicsom élettani hatása

Mi az a likopin? A paradicsom kedvező élettani hatása

A likopin adja az érett paradicsom színét. A likopin egy karotinoid, kémiailag az A-vitamin rokona, hatása azonban eltérő. A paradicsomnak tulajdonított kedvező élettani hatások valószínűleg jórészt a likopin hatásai. A likopin laboratóriumi vizsgálatokban hatékony antioxidánsnak bizonyult, ezért az elmúlt években vizsgálatok indultak a szív- és érrendszeri hatások feltérképezésére, az étrend-kiegészítők piacán pedig megjelentek a likopinkészítmények. Korábbi vizsgálatokból egyértelműnek látszott, hogy a vérplazma likopintartalma és a kardiovaszkuláris kockázat között fordított összefüggés van.

A paradicsom kedvező élettani hatása tehát, hogy a likopin segítségével eredményesen veszi fel a harcot a szabadgyökök ellen. Így csökkenti a rák (különösen a prosztatarák), a szívbetegségek, a stroke kialakulásának esélyét. Mivel a likopin zsírban oldódik érdemes olivaolajjal fogyasztani. 1 közepes paradicsom tartalmazza a napi likopin igényünket, ami 3 milligramm.

Nyers vagy a feldolgozott paradicsomot érdemes inkább fogyasztanunk?

A likopin nem tartalmaz oxigént, így nem bomlik el főzés hatására. A kutatásokból az is kiderült, hogy biokémiai okok miatt a likopin a paradicsom feldolgozott formáiból – például a paradicsompüréből – könnyebben szívódik fel. Az a kérdés, hogy a kedvező hatásokat több paradicsom fogyasztásával vagy a likopintartalmú kapszulák szedésével érhetjük-e el.

A válasz nem egyértelmű: a kísérletekben a feldolgozott paradicsomot tartalmazó termékek kedvezőbbek voltak, ha a zsíranyagcserével, illetve az oxidatív stresszel kapcsolatos hatásokat vizsgálták, míg a vérnyomáscsökkentő hatás elérésére a likopinkészítmények tűntek hatékonyabbnak.

paradicsom kedvező hatása
paradicsom kedvező hatása

A paradicsom élettani hatása – a depresszió

Egy következő ígéretes felhasználás lehet az az összefüggés, amit egy 2013-ban publikált japán kutatás tárt fel. 986 idős embernél vizsgálták a depressziós tünetek és a táplálkozás közti kapcsolatot. Azok, akik hetente legalább két napon fogyasztottak paradicsomot vagy paradicsomtartalmú ételt, 46%-kal kisebb eséllyel lettek depressziósok, a napi rendszerességű fogyasztás mellett, ez az arány 52% volt.

A paradicsomot szinte mindenre!

A paradicsomot akár nyersen, akár lé formában fogyasszuk vér- és vesetisztító, gyulladáscsökkentő, keringést serkentő, érelmeszesedést gátló, koleszterincsökkentő hatású. Gátolja a daganatos sejtek képződését, növekedését. Megelőzi a májbetegséget, valamint kezdődő májproblémáknál megszünteti a fájdalmakat. Nőknek változókor idején különösen ajánlott, mert csökkenti a hormonális változásokkal járó panaszokat. Bőrproblémákra, napégésre, sebgyógyulásra a paradicsom A-­vitaminja hoz gyógyulást, így nem csak belsőleg, de külsőleg is védelmet nyújt számunkra. Használjuk ezért sebekre pakolásként, ami fertőtleníti és tisztítja segítve ezzel a gyógyulást, de arcpakolásként is kényeztethetjük a bőrünket vele.

paradicsom élettani hatásai
paradicsom élettani hatásai

180 gramm paradicsom tartalma:

kalória 37, 8
C-vitamin 34,38 mg kiváló
A-vitamin 1121,40 IU kiváló
K-vitamin 14,22 mcg kiváló
Molibdén 9 mcg nagyon jó
Potasszium 399,60 mg nagyon jó
Mangán 0,19 mg nagyon jó
Rostok 1,98 mg nagyon jó
Króm 9 mcg nagyon jó
B1-vitamin 0,11 mg nagyon jó
B6-vitamin 0,14 jó
Folát 27 mcg jó
Réz 0,13 mg jó
B3-vitamin 1,13 mg jó
B2-vitamin 0,09 mg jó
Magnézium 19,8 mg jó
Vas 0,81 jó
B5-vitamin 0,44 mg jó
Foszfor 43,20 mg jó
E-vitamin 0,68 mg jó
Triptofán 0,01 g jó
Protein 1,53 g jó

A cukkini jótékony hatásai

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here