D-vitamin hiány pótlása – Mit együnk D-vitamin hiány esetén?

D-vitamin hiány pótlása: A megfelelő D-vitamin bevitelről folyamatosan gondoskodnunk kell életünk során. Ez a vitamin nélkülözhetetlen szervezetünk számára. Lássuk, milyen ételek tartalmaznak D-vitamint!

A D-vitamin nem csak a kalcium felszívódását segíti, hiánya számos betegség kialakulásáért felelős. Ma már bizonyított tény, hogy a D-vitamin hiány okozhat rákos megbetegedést, szívbetegségeket, valamint autoimmun betegségeket is. A felnőttek ajánlott napi beviteli szintje: 1000-2000 NE (nemzetközi egység).

D-vitamin hiány pótlása – Gomba

d-vitamin hiány pótlása
d-vitamin hiány pótlása

Kutatások bizonyítják, hogy a különféle gombák jól fedezik a szervezet D-vitamin szükségletét. A gomba az emberi szervezethez hasonlóan D-vitamint termel napfény – UV sugárzás – hatására. Szakértők szerint 100 gramm gomba átlagosan 2 mikrogramm D-vitamint tartalmaz. Ez a vitaminmennyiség növelhető, ha megvásárlás után pár órára kiteszed a gombákat a napra.

D-vitamin hiány pótlása – Szardínia

d-vitamin hiány pótlása
d-vitamin hiány pótlása

Az egyik legjobb D-vitamin és omega-3 forrás a szardínia. Ez a tengeri hal nemcsak a szívedre, hanem a hangulatodra is jótékonyan hat. Kiváló forrása az A-, B- és D-vitaminnak is. 100 gramm szardínia konzerv mintegy 300 NE D-vitamint tartalmaz. Bár sokan nem kedvelik az ízét, salátába csempészve egy kis citromlével könnyebben fogyasztható. Nemcsak a szardínia, a lazac, a tonhal és a tőkehal is nagy mennyiségben tartalmazza ezt a fontos vitamint!

D-vitamin hiány pótlása – Máj

d-vitamin hiány pótlása
d-vitamin hiány pótlása

A finom és sokféleképp elkészíthető belsőség, a máj sok fiatal étrendjéből kimarad, pedig nagyszerű D-vitamin forrás. Viszont csak óvatosan, hiszen méregtelenítő szervként a vitaminok mellett elraktározhat káros anyagokat is. Ezért, ha nem is rendszeresen, de néha-néha érdemes beiktatni étrendünkbe ezt az élelmiszert is.

Tojás

d-vitamin hiány pótlása
d-vitamin hiány pótlása

A tojásban számtalan esszenciális vitamin van, ilyen például az E-vitamin és a szelén, ami segít megvédeni a szervezetet a krónikus betegségektől. De A-vitamin tartalma sem elhanyagolható. Ezáltal támogatja az immunrendszert és javítja a látást. Továbbá D-vitamin tartalmáról is érdemes szót ejtenünk. Egy tojássárgájában 20 NE D-vitamin található.

Napfény

d-vitamin hiány pótlása
d-vitamin hiány pótlása

Míg tavasszal és nyáron elegendő 10-20 perc, addig télen két óra is szükséges lehet ahhoz, hogy feltöltsük D-vitamin raktárunkat a napfény segítségével. A D-vitamint a szervezet a Napból érkező UV sugárzás hatására termeli.

Miért fontos a D-vitamin?

A hiányállapotok számtalan veszélyt rejtenek magukban. D-vitamin hiányra akkor gyanakodhatunk, ha elkezdenek fájni a csontjaink, gyakran vagyunk betegek, állandóan fáradtnak érezzük magunkat, pikkelysömörös a bőrünk, túlzottan izzadunk vagy emésztési problémáink vannak.

D-vitamin túladagolás

Túladagolni csak úgy tudjuk, ha táplálék-kiegészítő formában hosszú távon, túl nagy dózisban szedjük. Ezért figyeljünk arra, hogy az étrend-kiegészítő dobozán feltüntetett napi mennyiséget vagy az ajánlott nemzetközi egységet -felnőttek számára napi 1000-2000 NE – ne lépjük túl. Túladagolás esetén gyomorpanaszok, hányás, hányinger, hasmenés, gyengeség, a lágyszövetek elmeszesedése és vesekőképződés is előfordulhat.

További cikkek betegségek megelőzése témakörben:

D-vitamin