D-vitamin hiány jelei – mit tegyünk ellene?

D-vitamin hiány jelei: Számos kutatás bizonyítja, hogy a D-vitamin (kalciferol) elengedhetetlen a szervezet számára. Mi most utánajártunk, hogy miért olyan fontos ez a vitamin és mit okoz a hiánya!

D-vitamin hiány jelei – mi a D-vitamin?

A D-vitamin egy rendkívül fontos vitamin. Erősíti az immunrendszert, csökkenti a gyulladásokat és segíti a jó sejtek osztódását. De fontos szerepet tölt be a betegségek kialakulásának megelőzésében is. A lakosság mintegy 70-80%-a D vitamin hiányban szenved.

D-vitamin hiány jelei – mikor kell pótolni?

D-vitamin hiány jelei
D-vitamin hiány jelei

A D-vitamint a szervezet a Napból érkező UV sugárzás hatására termeli. Éppen ezért november 1. és március 30- között mindenkinek fogyasztani kellene! De ezen az idpszakon kívül is, aki nem tölt elég időt a szabadban, a napon, vagy nem viszi be a megfelelő táplálékkal a szervezetébe a D-vitamint, vitaminhiányos állapotba kerülhet. A D-vitamin hiány miatt pedig testünk nem tud megfelelően működni. A D vitamin hiányát az alábbi jelekből vehetjük észre.

Csontok fájdalma – D-vitamin hiány jele

D-vitamin hiány jelei
D-vitamin hiány jelei

Mivel a D-vitamin segíti a kalcium beépülését a csontokba, így hiánya miatt nem jut elegendő kalciumhoz a csontozat. Ettől pedig egy idő után elkezdenek fájni, sajogni a csontjaink. Ráadásul, ha nem épül be a megfelelő mennyiségű kalcium, könnyebben törnek a csontjaink, valamint a csontritkulás is elkezdődhet.

Megbetegszünk – D-vitamin hiány következtében

D-vitamin hiány jelei
D-vitamin hiány jelei

A D-vitamin hiánya összefüggésbe hozható a szklerózis multiplex-szel, az ízületi gyulladásokkal, valamint a fibromyalgia elnevezésű betegséggel is. Ez a kór igen súlyos fájdalmakat okoz szerte a testben, szöveti duzzanatokat alakít ki, valamint alvászavar és depresszió is kialakulhat.

Krónikus fáradtság – D-vitamin hiány miatt

D-vitamin hiány jelei
D-vitamin hiány jelei

Ahhoz, hogy energikusak és jókedvűek legyünk, megfelelően kell működnie testünknek. Az energia előállításához pedig nélkülözhetetlen a D-vitamin. Hiánya lassítja az anyagcserét, bélproblémákat, valamint zsírszövet felhalmozódást eredményez.

Pikkelysömör – D-vitamin hiány miatt

D-vitamin hiány jelei
D-vitamin hiány jelei

A pikkelysömör egy olyan bőrbetegség, ami leginkább a bőrt, a körmöket és az ízületeket érinti. Piros foltok és fájdalom jellemzi. Ez a betegség is nagyban köszönhető a D-vitamin hiányának. Kutatások bizonyították, hogy a pikkelysömörös betegeknek adott nagy dózisú D-vitamin csökkentette a tüneteket, vagy akár meg is szüntette.

Depresszió, hangulatingadozás – D-vitamin hiány

D-vitamin hiány jelei
D-vitamin hiány jelei

A D-vitamin fontos szerepet tölt be a boldogsághormon termelésében is. Az úgynevezett szerotonin hormon normál vagy emelkedett szintje támogatja a jó kedélyállapotot, csökkenti a depressziót és segíti a stresszmegküzdő képességet.

Túlzott izzadás – D-vitamin hiány miatt

A D-vitamin támogatja a szervezet folyadékháztartás egyensúlyát. Így, ha hiányos állapot alakul ki, túlzott mértékben elkezdünk izzadni. A túlzott folyadékvesztés pedig dehidratációhoz és további vitaminhiányos állapotokhoz vezet.

Elhízás és a D-vitamin hiány összefüggése

D-vitamin hiány jelei
D-vitamin hiány jelei

A túlsúlyos, elhízott emberek nagy százaléka D-vitamin hiányban is szenved. A testtömeg túlzott növekedése D-vitamin csökkenést okoz a szervezetben. Ezért fontos a pótlása és persze a normális, kiegyensúlyozott étkezés és a mozgás, hogy elérjük, megtartsuk az ideális testsúlyt.

Emésztési problémákat okoz a D-vitamin hiánya

D-vitamin hiány jelei
D-vitamin hiány jelei

A Crohn-betegség, a gluténérzékenység és a többi gyulladásos bélbetegség fő okozója a D-vitaminhiány. Aki tapasztalja a kellemetlen tüneteket érdemes jól kivizsgáltatni magát, majd beszerezni – persze orvosi véleménnyel – egy jó multivitamint, amiben nagy mennyiségben található D-vitamin is.

Sok D-vitamint tartalmazó élelmiszerek

D-vitamin hiány jelei
D-vitamin hiány jelei

Nem csak étrend-kiegészítőkkel, hanem különböző ételekkel is tudjuk pótolni a D-vitamint. Ilyen például a lazac. A lazacban magas a D-vitamin aránya, mindössze 100 grammban majd’ 700 nemzetközi egységnyi mennyiség van. De nagyon jó D-vitamin forrás a gomba is, bár típustól függ, de a gombák akár 2300 NE D-vitamint is tartalmaznak. Továbbá jó a tojássárgája is, valamint a marhamáj fogyasztás is. Ha tehetjük, jó időben tartózkodjunk a szabadban és legyünk néha a napon is.

További cikkek betegségek megelőzése témakörben:

D-vitamin