A lenmagolaj hatása a szervezetre – a folyékony csodaszer

0
9
lenmagolaj hatása a szervezetre
lenmagolaj hatása a szervezetre

A lenmagolaj hatása: A lenmag tartalmazza a legtisztább és legtöbb esszenciális olajat, amire a szervezetnek szüksége lehet. Ezzel a tulajdonságával ez egyik legértékesebb táplálékunkká vált. A lenmag gazdag A, B, C, D és E vitaminban. Az ásványok közül nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, foszfort, magnéziumot, kalciumot, ként, vasat, cinket, nátriumot, klórt, mangánt, szilíciumot, rezet, fluort, alumíniumot, nikkelt, kobaltot, jódot, krómot stb.

Mivel a lenmag rendkívül sok omega-3 zsírsavat tartalmaz – ami csökkenti a gyulladást – így az izomzat regenerációjában, az izomláz csillapításában is hatásos! De jótékonyan hat a légutakra, a szív- és érrendszerre, az agyra és a szem működésére is.

Tehát a lenmag tömegének mintegy 35%-át adják a különböző növényi zsiradékok. Az olajtartalom több mint fele a fent említett omega-3 zsírsavak közé tartozó alfa-linolénsav. Ez esszenciális zsírsav, azaz olyan zsírsav, amelyre az emberi szervezetnek szüksége van, azonban nem képes előállítani. A lenmagban lévő, biológiailag aktív anyagok hatásának fontos feltétele a mag fogyasztás előtti megőrlése. Enélkül ugyanis a mag – apró mérete miatt – nagyrészt változatlanul halad át az emésztőrendszeren.

A lenmagolaj hatása a szervezetre

A lenmagőrleménynek és a lenmagolaj jótékony hatást fejt ki a szív-és érrendszeri betegségekre, anyagcserére, sőt a menopauzában tapasztalt kedvező hatásaival is számolhatunk. Lenmagolaj rendszeres fogyasztásával bevihetünk omega-3 zsírsavakat, amik hozzájárulnak szívünk, agyunk és szemeink normális működéséhez.

Lenmagolaj hatása a szív- és érrendszerre

Egyes vizsgálatok szerint az őrölt lenmag fogyasztása lassítja az érelmeszesedés folyamatát, azonban a már kialakult elváltozásokat nem fordítja vissza. A kedvező hatás arra vezethető vissza, hogy a lenmag lignánja csökkenti a vérzsírok szintjét és fékezi a szervezet gyulladásos folyamatait. A lenmag lignánja határozott vérnyomáscsökkentő, míg a lenmag olajai véralvadás-csökkentő hatásúak. A kedvező hatások érvényesülését tartós (12 hétnél hosszabb ideig tartó), rendszeres fogyasztás esetén tudták kimutatni.

 Lenmagolaj hatása a cukorbetegségre

A lenmag cukorbetegséggel és cukoranyagcserével kapcsolatos kedvező hatásait több kutatás is megerősítette. Az egyik vizsgálat során arra a következtetésre jutottak, hogy a cukorbetegséget megelőző állapotban (prediabétesz) lévőknél a rendszeres lenmagfogyasztás csökkenti a vércukrot és a vér inzulintartalmát, és növeli a sejtek inzulinérzékenységét. A lenmag olyan anyagot tartalmaz, ami megfelel a nyálka és gyanta keverékének. Ez az anyag szükség esetén csökkenti a gyomorsav romboló hatását, enyhíti az emésztő szervek falainak érzékenységét, elősegítve a belek tartalmának továbbjutását kimosva a felesleges koleszterint, valamint szabályozza a glukóz jelenlétét a vérben, ezért a cukorbetegeknek is hasznos táplálék.

Lenmagolaj hatása a klimaxra

Egy vizsgálat szerint mind az őrölt lenmag, mind a kivonat statisztikailag szignifikáns mértékben csökkentette a menopauza tüneteit. Több vizsgálat eredményét összefoglaló tanulmányokban azt vizsgálták, milyen hatása van a lenmagnak a menopauzában lévő emlődaganatos nők tüneteire. Azt találták, hogy a lenmag fogyasztása némileg csökkentette a hőhullámok gyakoriságát és súlyosságát, jelentősebb mértékben fokozta a tumorszövet pusztulását, és kisebb mértékben fékezte a sejtek burjánzását. Az adatok szerint a hőhullámok mérséklése és a tumorellenes hatások a napi 25 gramm lenmag vagy 50 mg lignán rendszeres fogyasztásával járó, érképződést gátló hatásokkal magyarázható.

lenmagolaj hatása a szervezetre
lenmagolaj hatása a szervezetre

Lenmagolaj és az emlőrák

 Megfigyeléses tanulmányok arra utalnak, hogy a lenmag fogyasztása és az elsődleges emlőrák kockázatának csökkenése, a mentális egészség javulása, és az emlőrákos betegek halandóságának csökkenése között összefüggés van.

Lenmagolaj hatása a légutakra

A légutak gyulladásos megbetegedéseit hatékonyan gyógyítja. A hörghurut enyhítésére nagyon jó a lenmag vagy a lenolaj fogyasztása, hiszen  a görcsös összehúzódásokat nagyszerűen enyhíti.

Lenmagolaj hatása a szemre

Az omega-3 zsírsavak szemünket is karbantartják. Omega-3 zsírsavakra már a magzati korban szükségünk van, ugyanis a magzat szeme már a terhesség 4. hetétől fejlődésnek indul. Gyerekkorban és serdülő korban ugyancsak nagy szükségünk van omega-3 zsírsavakra, mivel a szem ekkor megint csak fejlődni kezd. Amennyiben lenmagolajjal pótolnánk omega-3 zsírsavakat, úgy naponta egy evőkanállal fogyasszunk belőle étkezés után.

Lenmagolaj hatása a narancsbőrre

Ahogy idősebbek leszünk, bőrünkben a kollagén termelődés csökken, a bőr gyengül és elvékonyodik, így akár a narancsbőrös terület is hangsúlyossá válhatnak. A lenmagolaj hatóanyagai javítják a kollagéntermelést, a bőr feszesebbé válhat és felfrissülhet. A lenmagolaj belsőleges alkalmazása mellett külsőleg használhatunk E-vitamin olajat vagy argánolajat. Külön-külön is segítenek feszesebbé tenni a bőrt, a legjobb azonban az, ha 1:1 arányban keverjük őket és naponta minimum kétszer bemasszírozzuk az érintett területen.

Lenmagolaj hatása az emésztésre

A lenmagolaj pörgeti az anyagcserét és segít a bélműködést. A lenmagot – mint minden rostban gazdag táplálékot – bő folyadékkal ajánlott elfogyasztani, különben ronthatja a székrekedéses panaszokat. Másfelől viszont mind a lenmag, mind a lenmagolaj hasmenést is okozhat. Az emésztőrendszeri hatások miatt hasmenéses panaszok, irritábilis bél szindróma, colitis ulcerosa vagy Crohn-betegség, emésztőrendszeri szűkület esetén fogyasztása nem javasolt. Ugyanígy a szklerodermában szenvedő betegeknek sem ajánlott a nagyobb mennyiségű lenmag.

Lenmag lehetséges kedvezőtlen hatásai

A bizonyított vagy feltételezett kedvező hatások mellett meg kell említeni az esetleges veszélyeket is. A lehetséges hormonális hatások miatt a terhesség és a szoptatás idején a jelentősebb mennyiségű lenmagfogyasztás nem javasolt, ennek biztonságosságát ugyanis nem ellenőrizték. A lenmag fitoösztrogén-tartalma miatt óvatosság ajánlott minden olyan betegségben, amelyben a női hormonális egyensúly megváltozása kedvezőtlen hatású lehet, így endometriózisban, emlő-, méh- vagy petefészek-daganatban, policisztás ovárium esetén vagy akár alacsony hormontartalmú fogamzásgátló tabletta szedése mellett. Mivel e betegségekre vonatkozóan a tudományos adatok hiányosak és ellentmondásosak, a jelentősebb mennyiségű fitoösztrogént tartalmazó diéta vagy étrend-kiegészítés megkezdése előtt javasolt a kezelőorvos véleményének kikérése.

Lenmagolaj adagolása

A lenolajat kizárólag hidegen sajtolt formában vedd meg. A pirított lenmagot hőkezelik, ennek hatására az értékes összetevők sérülhetnek, így az egészség támogatására kevésbé alkalmasak. Az olaj üveges kiszerelésben kapható, fél liter ára körülbelül 1000 forint.

Napi egy kanál lenmagolaj fogyasztása javasolt, és ezt leginkább salátákkal érdemes enni. Daganatos megbetegedések  túróba keverve vagy müzlihez adagolva is ajánlják, de joghurtba és kefirbe keverve is fogyasztható.

Elkészítési mód:

A lenmagot kétféleképpen fogyaszthatjuk. Nehezebb megemészteni a ledarált magot, így a súlyos betegek a nyersen préselt olajat fogyasszák salátával, illetve túróval. Az egészségesek számára ajánlatos, ha frissen őrölt lenmagot fogyasztanak reggelire, szójával, napraforgóval, szezámmal egy kis lekvárral, vagy gyümölccsel ízesítve, de sóval is ízesíthetjük. A friss őrlést végezhetjük kávédarálóval, így megakadályozzuk az avasodást.

Ha teát főzünk a lenmagból, előtte megőrölhetjük, a magot egészben is megfőzhetjük. De mivel kemény zárt magról van szó, sokáig kell főzni, legalább fél órán át forraljuk.

További cikkek egészséges életmód témakörben:

lenmagolaj hatása

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here