A magyar felnőttek harmada-fele panaszkodik alvászavarokra, de csak 12 százalékuk fordul emiatt orvoshoz. Pedig az álmatlanság csökkent teljesítményhez, nappali álmossághoz, balesetek számának növekedéséhez, ingerültséghez és így akár kapcsolataink megromlásához vezethet.

 

alvaszavar

 

Mi is pontosan az alvászavar? Az ember 1.) nem tud elaludni,  2.) elalszik ugyan, de sokszor felébred és több kevesebb ideig úgy is marad, 3.) túl korán ébred.

Nem mindegy, hogy testi betegség okozza az alvászavart, vagy az alvászavar okoz testi betegséget. Megzavarhatja az alvást egy sor kórkép, nem meglepő módon egy táblázat fog következni (csak példák, nem teljes körű, és némelyik a többiből is következik)

 

Gyakori pisilés (prosztatamegnagyobbodás, terhesség, felfázás, keringési elégtelenség)
Fulladás (asztma, keringési elégtelenség, pánikbetegség)
Köhögés, orrdugulás (nátha, allergia, orrsövényferdülés, gyomorsav-visszacsorgás)
Fájdalom (trauma, tumor, bármi)
Túlsúly (és következményei)
Alvási apnoe szindróma
Gyomorégés savvisszacsorgás miatt (GERD)
Magas vérnyomás
Agyi keringészavar
Depresszió, szorongás, stressz
ROSSZ SZOKÁSOK
Bunkó szomszéd

Tippek:

  • legyen rendszer az életedben
  • táplálkozz rendszeresen
  • mozogj, pihenj, töltődj fel
  • este ne eddz sötétíts be
  • délután már ne igyál kávét, kólát, energiaitalt
  • ne aludj nappal
  • legyen esti rituáléd, ami lefekvés előtt mindig ugyanúgy folyik. (Mint a gyerekeknek: pisilés, fogmosás, egy mese, simogatás, jóéjtpuszi)
  • a vacsora ne legyen nehéz vagy sok
  • a dohányzás is rontja az alvást
  • ne nézz marhaságokat a TV-ben

Ha már kiderítettük, hogy nincs kezelendő belgyógyászati betegség a háttérben és az összes tippet igyekszünk betartani, még mindig van egy sor lelki tényező, ami okozhat alvászavart. Kiemelten a stresszes, túlhajszolt élet, szorongás, depresszió. Ezeket bizonyára nem tudjuk egy csapásra megoldani. Sokaknak bejön egy jó, alkotó hobbi, sport vagy hitéleti tevékenység. Szükség lehet szakember bevonására, esetleg gyógyszeres kezelésre. Legfontosabb persze a jó család és baráti kör. Akárhogy is, ilyen esetben minél hamarabb kérjünk segítséget, mielőtt meredek lesz a lejtő.

Ha gyógynövényhez nyúlunk nem árt szakmai segítség, mert van pár alkaloid, hatóanyag, ami nem fér össze, főleg ha más panaszra is használunk ilyesmit.

Ha minden kötél elszakad, jöhet az altató. Ma már illik az úgynevezett Z-szereket adni alvászvarra (nem pedig Frontin, Xanax és hasonlókat). Attól Z, hogy zével kezdődik: zolpidem, zopiclon.

zopiclon zolpidem
IMOVANE
SOMNOL
ZOPIGEN
HYPNOGEN
PIDEZOL
SANVAL
STILNOX
SOMNOGEN
ZOLPIDEM-RATIOPHARM

Gyors elalvást biztosít, segíti az átalvást és másnap nem tesz kótyagossá. 55 éves kor felett felmerül a melatoninszint-csökkenés is, ilyenkor hosszúhatású melatonin-készítmény adása jöhet szóba. (BioMelatonin, Circadin).

Szép álmokat :)

 

Forrás: Háziorvos Blog

(http://jobbulast.com/alvas/almodj-szepeket-az-alvaszavar-kezelheto)