A kánikulát kevés ember viseli jól. A legtöbbek kisebb-nagyobb panaszokkal küzdenek, melyek jó része a kiszáradás miatt jelentkezik.

A nagy nyári hőségben rengeteg vizet vesztünk, amit ha nem pótolunk, akkor könnyen kiszáradhatunk. Ennek vannak kellemetlen, de rosszabb esetben igen súlyos tünetei, melyek komolyabb betegségeket is jelezhetnek. Tudd meg, melyek a dehidratáció tünetei, hogy még időben észbe kapj, és egy jó nagy pohár víz után nyúlj.

 

viz

 

Csalóka szomjúságérzet!

Nagyon fontos, hogy ne várd meg, mikor szomjas leszel, ugyanis az már a dehidratáció jele. Ha feledékeny vagy, rakj magad elé 2 db, 1,5 literes ásványvizes üveget, és tűzd ki célul, hogy azt a nap végére az utolsó cseppig elfogyasztod. Viszont vannak olyan időszakok, amikor hosszabb ideig egyáltalán nem jön a szomjúságérzet. Ez azért van, mert a szervezet már olyannyira kiszáradt, hogy védekezésként egy darabig nem jelez, így ekkor még fontosabb, hogy emlékeztessük magunkat az ivásra.

 

A kiszáradás tünetei

A kiszáradásnak számos tünete van, így gyakran más, komolyabb betegségre gyanakszanak, ahelyett, hogy gondolnának a nem megfelelő folyadékbevitelre. Még az egészséges szervezetet is megviseli a nagy hőség, mivel ilyenkor mindenkinél fennáll kisebb-nagyobb mértékű dehidratáció. Hogy milyen tünetek jelentkezhetnek ilyenkor? Elsősorban szédülés és fejfájás, keseríti meg az ember mindennapjait, mivel a vér ekkor könnyen besűrűsödhet. A vizelet színe sötétebbé válik a kevés víz miatt, így ez az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy felmérjük szervezetünk állapotát. Ezen kívül, ha sokáig fennáll a vízhiány, akkor a bőr kiszárad és gyakran hámlik, valamint a combokon lévő narancsbőr is jobban látszik.

Érdemes a tüneteket komolyan venni, mivel súlyosabb következményei lehetnek, ha nem pótoljuk a folyadékot: veseelégtelenséget, keringési rendellenességeket, illetve trombózist is okozhat ez a könnyelműen vett probléma.

 

Mit tehetünk ellene?

A víz pótlása elsődleges ilyen esetekben, de ha a tüneteket csökkenteni szeretnénk, akkor érdemes az alábbi praktikákat is bevetni. A legelterjedtebb az a só magában való fogyasztása. Bármennyire is kellemetlen érdemes kipróbálni, ugyanis a szédülés ellen igen hatásos lehet, mert dehidratáció gyakran sóhiányt is von maga után, amit szintén pótolni kell. Emellett a tejfogyasztás is csillapíthatja a tüneteket, mivel rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz.

Fontos az is, hogy amíg nem jövünk rendbe, kerüljük a közvetlen napfényt, így húzódjunk árnyékba, mivel amint kissé lehűl a levegő és kevésbé párologtatunk, akkor rövid időn belül mérséklődik a probléma.