Az egészséges alvás fontos – ezt mindenki tudja. De mit tegyünk, ha álmatlanságban szenvedünk és órákon át csak forgolódunk éberen az ágyunkban.

Az első tanács így szól: ne pánikolj!

almatlansag2

 

Amikor a mobilunk elkezd lemerülni, gyorsan töltőre tesszük azt. Ott feltöltjük , míg az akku ismét 100% nem lesz, és máris tudjuk újra használni. Nincs ez másként az emberi szervezettel sem.  Az alvás a szervezet „feltöltése”. Mialatt éjszaka pihenünk, az immunrendszerünk teljes gázzal dolgozik: sejteket javít, izmot fejleszt, az újonnan tanultakat feldolgozza, sőt be is vési.

 

A tartós álmatlanság hármas szabálya

Stressz vagy egyéb gondok miatt érzett nyugtalanságból adódóan, ha néha nem is sikerül jól aludni vagy könnyen elaludni, nincs ok az aggodalomra.

A hármas szabály, amit érdemes észben tartani így szól: „ Ha hetente három alkalomnál többször, éjszakánként három óránál hosszabban éber vagy és ez az állapot három hétnél tovább fennáll, menj el a háziorvosodhoz vagy egy szomnológushoz (alvásszakértőhöz)! ”

Tehát 3 hét, 3 nap, 3 óra. Könnyen megjegyezhető!

almatlansag3

 

Nem tudok elaludni – és most mi lesz?

Ne rugózz azon, hogy már nagyon el kellene aludnod. Lazíts! Tekints úgy az álmatlanságodra, mint egy lehetőségre, hogy akár egész éjjel ébren is maradhatsz! Ezt a megközelítést paradox beavatkozásnak nevezik. A figyelem fókusza valami egészen másra tevődik át, melytől jobban ellazulsz és a várakozásaidat elengeded. Használd az éber fázisodat, valami szépre, jóra a kellemes közérzeted érdekében! Minél monotonabb, annál jobb! ;-)

 

Tippek álmatlanság ellen

Mi lenne, ha az alábbi tevékenységekkel becsapnád az álmatlanságodat?

  • Élvezettel hallgass valami nyugtató, kellemes zenét, masszírozz a bőrödbe egy kis masszázsolajat, és gyújts meg egy gyertyát is akár.
  • Használd ki az időt és olvasd el végre a régóta halogatott könyvet!
  • Írj egy teendő listát másnapra vagy a hétre esetleg  egy naplóban rögzítsd  a benyomásaidat, élményeidet, amik napközben értek. Ha nyomaszt valami, azt is írd le, könnyebben szabadulsz a zaklatott gondolataidtól!
  • Takarítsd ki a szobád, mosogass el vagy vasald ki a ruháid!

ejjel olvasni

 

A fenti tevékenységek javarésze olyan unalmas, hogy álom manó előbb-utóbb Rád talál. Ha nem az álmatlanságodon pörögsz, a szervezeted esélyt kap rá, hogy ellazuljon és álomba merüljön! És az alvásnak nem be KELL következnie, hanem bekövetkezHET! El fogod felejteni azt a mondatot, hogy „Nem tudok elaludni!” Próbáld ki! ;)