Szóló szőlő, mosolygó alma, kopogó dió – halomban áll minden földi jó az ősz gazdag gyümölcsös kosarában.

osz

Ízükkel csábítanak, érésükkel az idő múlását is jelzik, de a külcsín alatt rejtőzik igazán az értékes belbecs, hisz fontos tápanyagokkal látják el a szervezetet, felkészítve a nagy téli erőpróbára.

 

Alma jótékony hatása

almaAz alma egyik legpraktikusabb tulajdonsága, hogy száraz, hűvös helyen sokáig eláll, és megőrzi gazdag vitamin- és ásványi anyagtartalmát, így télen is hozzájuthatunk általa a fontos tápanyagokhoz. Megtalálható benne az A-, B- és C-vitamin, valamint a kálium, kalcium, cink, fluor, jód, ami azonban igazán értékessé teszi az almát, az a magas flavonoidtartalom. A flavonoidok antioxidáns, tehát rákmegelőző, gyulladáscsökkentő hatású vegyületek, az alma esetében elsősorban a héjban lelhetők fel, ez jusson eszünkbe, mielőtt a gyümölcsöt meghámoznánk. Az alma emellett gazdag rosttartalma révén javítja az emésztést is. Talán az alma népmesékben játszott kitüntetett szerepe, aranyalmaként való tündöklése is annak köszönhető, hogy az év második felében, a nyári éréstől kezdve az őszi fajtákon át a ládákban való téli várakozásig kiveszi a részét a szervezet fitten tartásából, így igazi kincs az emberiség számára.

 

Körte jótékony hatása

korte

A körte aduász a rákos megbetegedések megelőzésében, ugyanis a benne található réz hatékony antioxidáns, sikerrel semlegesíti a szabad gyököket, ráadásként közreműködik a bakteriális és gombás fertőzések leküzdésében, és a hajhullás megszüntetésében is. Magas C-vitamin- és káliumtartalma miatt a körte nem nélkülözhető ilyenkor ősszel az étrendünkből, a C-vitamin nagy részét azonban a körte héja raktározza, tehát hagyjunk fel a hámozással. A körte gazdag rostokban, így az almához hasonlóan emésztésünkre is jótékony hatással bír, akár diétát is alapozhatunk rá, érdemes például körte napot tartani. Ráadásként magas fruktóztartalma cukorbetegek számára is fogyasztásra alkalmassá teszi.

 

Sütőtök jótékony hatása

tokA sütőtök méltán tart igényt minden évben az ősz slágere címre, hiszen húsa és magja egyaránt gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban, cukrokban és rostokban. Narancsos színe arról árulkodik, hogy esetében fontos béta-karotinforrásra leltünk, a béta-karotin pedig az A-vitamin elő anyaga. A sütőtök – egyéb narancsos-vöröses színű terményekkel együtt, mint a sárgarépa, cékla – béta-karotin tartalmánál fogva a szem egyik legfontosabb karbantartója, erőforrás-ellátója, illetve hozzájárul a bőr és a csontok egészségéhez, védi az érfalakat. Minél sötétebb a sütőtök húsa, annál több karotinoidot tartalmaz.

 

Dió jótékony hatása

dioA dióra pillantva óhatatlanul felötlik bennünk, hogy formája az emberi agyét idézi, és ilyeténképp valami misztikus kapcsolat fűzi az emberiséghez. A dió egyik legnagyobb erénye a benne rejlő E-vitamin, ami az egészséges, kiegyensúlyozott és megfelelő nedvességtartalmú bőr legjobb ápolója, őrzője. C-vitamin tartalmát immunrendszerünk is jó néven veszi, így hát csipegessünk belőle nassolás gyanánt. Magas zsírtartalma miatt ne vigyük túlzásba a napi fogyasztást, ugyanakkor a benne rejlő telítetlen zsírsavaknak köszönhetően néhány szem dió segít leküzdeni egy kiadós étkezés utáni kihívásokat. Ráadásul omega-3 zsírsavakhoz is hozzájuthatunk általa.

 

Szőlő jótékony hatása

grape006A szőlőben található B- és C-vitamin, valamint számos ásványi anyag mellett kiemelkedik a kálium, ami fontos szerepet játszik a vízháztartás egyensúlyának biztosításában, az anyagcseretermékek kiürülésében, vagyis a méregtelenítésben. A szőlő igen magas víztartalma a bőr nedvességtartalmát is pozitív irányba befolyásolja. A szőlő szinte minden, a szervezet számára fontos tápanyagot tartalmaz – csak azért nem bocsátkozom felsorolásba, mert meg sem közelíthetném a teljességet –, jelentőségét az is mutatja, hogy mondhatni „bibliai növény”: már évezredekkel ezelőtt a szőlő leve és a gabonafélék biztosították a szervezet vitalitását, ha hinni lehet a Bibliának. A táplálkozás-szakértők ősz tájt szőlőkúrára bátorítanak.

 

Egy könnyű vacsora:

A sütőtök magában sütve is mennyei, ám pikáns ízzel is megbolondíthatjuk, ha tetejére diót, apróra vágott hagymát és kakukkfű ágacskákat szórunk, majd így sütjük puhára. Feta sajttal tálalva érnek össze igazán az ízek!

Szabó Elvira