A kutatások eredményei alapján újra és újra azzal szembesülünk, hogy boldogtalanabbak vagyunk más népeknél.
Már tudjuk, hogy ez így van. Ideje tenni ellene!
Először is nézzük meg, hogy mi az a boldogság? Ezt mindenkinek magának kell megfogalmaznia, de általában az emberek akkor boldogok, ha elégedettek, derűsek, úgy látják, hogy van értelme az életüknek, szeretik őket és biztonságban érzik magukat.
Maslow szükségletpiramisa alapján elmondható, hogy az alapvető szükségletek teljesülése nélkülözhetetlen ahhoz, hogy elégedettek legyünk, és ide tartozik az is, hogy ne kelljen nélkülöznünk, rendelkezzünk egy alapvető anyagi biztonsággal, és egészségesek legyünk. Mindemellett fontos tudnunk, hogy nem a leggazdagabb emberek a legboldogabbak, ne értékeljük túl az anyagiak szerepét!

happiness

Az egészség és anyagi biztonság mellett kulcsfontosságú, hogy biztonságban érezzük magunkat, például ne szorongjunk. A stresszkezelésben segít, ha találunk egy számunkra megfelelő mozgásformát, megtanulunk relaxálni, illetve valamilyen művészeti tevékenységre is áldozunk az időnkből.
Bagdy Emőke sokszor említi az altruizmus egészségmegőrző erejét, tudjunk adni, segíteni, és önzetlenül viselkedni!
A szociális háló védő-óvó szerepe egészséges embereknél is rendkívüli jelentőségű, de számtalan gyógyulással kapcsolatos sikertörténetet hallunk, hiszen azért érdemes gyógyulni, ha van, ahová várnak minket, valakikhez tartozunk. A család, és a szeretetkapcsolatok segítik azt, hogy boldogok lehessünk.
A kapcsolatok terén időnként szükség van arra, hogy tudjunk megbocsájtani, és ki tudjuk fejezni igényeinket, vágyainkat. Ha ezeket hosszú távon elnyomjuk, akkor később egy robbanás lehet az eredménye, illetve betegség kialakulásához is vezethet az elfojtás.
Kopp Mária 25 éves követéses kutatásai kimutatták, hogy az ellenséges attitűd, azaz ha másokat aljasnak, önzőnek tartunk, és nem bízunk senkiben, lerövidíti az életet, és azon belül is rontja az életminőséget. Hogyan is lehetne boldog, aki a negatívumokat figyeli maga körül?
Sokszor nem könnyű, de nap mint nap érdemes állítani a hozzáállásunkon, hogy minél több időn át optimisták lehessünk. Önbeteljesítő jóslatként ha a jót várjuk, akkor azt is vesszük észre.
A boldogsághoz jól jönnek a sikerek, amelyeket többnyire úgy érhetünk el, ha célokat tűzünk ki magunk elé, és ez önbizalomnövelő hatású is. A célokat alkalmanként lépésekre lehet osztani, ha túl nehéznek érezzük az elérésüket.
A szükségleteink csúcsán az önmegvalósítás áll. Mindannyian szeretjük az elismerést, de ne feledkezzünk meg a flow csodálatos erejéről sem (amelyet Csíkszentmihályi Mihály írt le), amikor önmagáért végzünk valamilyen tevékenységet, amibe belefeledkezünk, és az energiával tölt fel. Mindenkinek érdemes megtalálnia, hogy hogyan élheti át ezt az érzést.
Bárkivel történhet olyan, amivel nehezen birkózik meg, ez nem szégyen. Erősödjünk meg, és bátran tegyünk azért, hogy minél hamarabb, és tartósan túljussunk a nehézségeken, akkor átérünk a napos oldalra. Önmagukban nem a tények határozzák meg, hogy boldogok vagyunk-e. Tegyünk szert arra a képességre, hogy a körülményeken túllendülve, vagy éppen azokat megoldva: boldogabbak lehessünk!

Érdemes elolvasni Prof. Dr. Bagdy Emőke: Hogyan lehetnénk boldogabbak? című könyvét.

Csizmadia Dóra Dalma
diplomás pszichológus

+36.20.394.2020
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
https://www.facebook.com/csizmadiadorapszichologus
http://www.csizmadiadora.hu
http://www.noilelek.hu