Egy csepp elég, hogy belépjünk a vonzó és elegáns emberek táborába. Ha valami balszerencse folytán nincs kéznél kedvenc illatunk, egész nap hiányérzet üldöz, nem érezzük magunkat kerek egésznek. Vajon milyen eszközökkel érik el a parfümök tervezői, hogy termékük a tökéletesség, kivételesség érzését csempészik életünkbe?

Hankiss Elemér nemzetközileg elismert szociológus, filozófus, értékkutató számára e kérdés megválaszolása sem okozott gondot. Félelmek és szimbólumok című kötetében külön fejezetet szentelt annak szemléltetésére, hogy a parfümkreátorok milyen sok csatornán ejtik rabul érzékeinket. Jelen írásunkkal egyúttal a nemrég elhunyt tudósra is emlékezünk.

Az illaton túl

Természetesen illatszereink elsődleges vonzerejét a különleges összetevőkből kikísérletezett aromájuk nyújtja. Az illatok ösztönösen és irányíthatatlan erővel hatnak ránk – ennek oka, hogy a szagingerek idegrendszeri feldolgozása részben az emléknyomokért és érzelmi élményekért felelős agyi területeken keresztül történik, tehát az illatok érzékelésük után röviddel már érzelmeket és emlékeket keltenek bennünk, mondhatni a pillanat törtrésze alatt megbizsergetnek, mielőtt még gondolkodni tudnánk.

A kozmetikai cégek nemcsak az illatok vonzerejét használják ki, hanem a marketing eszközével bizonyos eszmékkel és értékekkel kapcsolják össze termékeiket, amivel azt a benyomást keltik a vásárlókban, hogy a parfüm használatával bebocsátást nyerhetnek magasabb szférákba. Nézzük, miként!

gloria vanderbiltA fény megtestesülése

Vessünk egy pillantást pipereasztalunkra: az ott sorakozó kölnik és eau de toilette-ek közt találni olyat, amely aranysárgába hajló színű, továbbá kerek vagy gömb formájú üvegbe öntötték? Az arany színű folyadék, a napkorongot idéző tégely a Nap ősi tiszteletét hívja elő bennünk, a Nap szimbólumán keresztül pedig a tökéletes forma és egység, az éltető fény erejét csempészik mindennapjainkba. Nemcsak az évezredekkel korábbi spiritualitás, hanem korunk ezoterikus gondolkodása is tükröződik ebben a design-ban: az aranyszínű, áttetsző üvegbe töltött parfümök a modern transzcendens gondolkodás szerint a minden emberben jelen levő fényt testesítik meg.

A parfümös üvegeket lezáró dugók gyakran áttetsző vagy halványkék üvegből készültek, ami az eget, az égi szférákat jelképezi. Gloria Vanderbilt elegáns, kerek parfümös üvegét hattyúforma díszíti, a hattyú pedig kecsességet, éteri kisugárzást kölcsönöz a kompozíciónak, egyesítve magában földi és égi nemességet.

Szárnyalás és felszabadulás

A parfümök egy magasabb rendű szépség elérését sugallják, szemben a földi lét szürkeségével. Giorgio Wings illatkölteménye a hétköznapoktól való elrugaszkodás, a szabadon szárnyalás érzését ígéri, nemcsak nevével, de mottójával is: „Set your spirit free.”, tehát „Szabadítsd fel szellemed!”.  Ezt erősíti a termék plakátja, a kék égen, habos fehér felhők közt szálló nőalak is. A szárnyalás motívuma két irányba fordítja figyelmünket: alattunk a föld, amit hátrahagyunk, a béklyók, a kötöttségek, amelyek immár nem ejtenek rabul, felettünk pedig az ég, amely a határtalan szabadság, egyúttal a végtelen elérésének lehetőségét hordozza, amely történhet önmegvalósítás, önkiteljesítés vagy spirituális fejlődés által.

chloe narcisseÉrzékiség és termékenység

A bódító illatpermetet – leginkább – vonzerőnk növelése érdekében fújjuk bőrünkre. Nem csoda hát, hogy a szexualitás jelképei a csomagolás megtervezésekor is fontos szerepet kapnak. Hankiss szerint Chloé Narcisse elnevezésű parfümje ezen a téren műfajának remekműve. Az aranyszínű folyadékot ezúttal áttetsző üveg zárja magába, amely tisztáságával a szűziességet jelképezi. A tartó ugyanakkor tojás alakú, ami közismert termékenységszimbólum – vagyis a parfümös üveg önmagában megjeleníti az ártatlan, hamvas szépség érzékiségét. A tartót egy fehér virágforma zárja, ami szintén a női szexualitásra utal. Ráadásul a parfümös üvegen egy vonal kanyarog, ami több perspektívából úgy látszik, mintha olyan formán tekeredne a virágból az üvegbe nyúló, bibeszerű nyúlvány köré, ahogy a kígyó az Édenkert mondabeli fájára... a formatervezők tehát több jelentésrétegen át megjelenítették az ártatlanság elvesztésének, csábításnak és elcsábíttatásnak a nőkbe kódolt ősi élményét.

Életöröm és halhatatlanságroma

Az illatszerek elnevezése, a marketinghez kiötlött szlogenek gyakran igyekeznek olyan képzetet kelteni, mintha a termékek bearanyoznák és örömmel töltenék meg használójuk napjait, elterelnék a figyelmet a mulandóság szigorú tényéről, mintha a dolce vita soha nem érne véget. Lancome La vie est belle „(az élet szép”) névvel illetett kompozíciója egészen nyíltan felvállalja küldetését. Givenchy Amarige-a  „a nevetés, a szerelem és a boldogság ünnepe” („celebration of laughter, love and happiness”) ígéretét hozza, Laura Biagiotti Roma-ja pedig „az örökkévalóság lehelete” („un soffio di eternita”), akárcsak az örök város soha el nem málló kövei.

Lanvin Clair de Jour-ja az élet napfényes, világos oldalát szórja a világba, és az „új reggelek illatát” csempészi a bőrünkre („eau de toilett of the new mornings”). Plakátján összetett jelképként jelenik meg, ahogy a kék tenger végtelenje fölött a parfüm – természetesen – kerek üvege felkelő napként árasztja fényét: nem csak azt szimbolizálja, ahogy az új nap diadalmaskodik az éjszaka felett, de már- már az újjászületést, a halál béklyóinak széttörését is felvillantja.

Szabó Elvira

Forrás:

Hankiss Elemér: Félelmek és szimbólumok. Osiris Kiadó, Budapest, 2006.