Coco Chanel szerint az a nő, aki nem fúj magára parfümöt, ne számítson sok sikerre az életben... és aligha csak a huszadik század legnagyobb divatreformere vélekedett így, ugyanis a régészeti ásatások tanúsága szerint már i. e. 2000 környékén készítettek parfümöt Ciprus szigetén és Mezopotámiában is.

 

A finom illat a vonzó kisugárzás alkotóeleme, igéző feromonhelyettes. S hogy miért az illatozást tekintik a csáberő kvintesszenciájának, miért nem mondjuk a csilingelő kacagást? A szaglóideg neurológiai útvonalából adódóan érinti az érzelmekért felelős agyterületeket, és a többi idegtől eltérően közvetlenebb útvonalon jut el az agykéreghez – vagyis a szagok, illatok érzelmi, ösztönös, tudatalatti szinten hatnak, és kevéssé befolyásolják őket egyéb ingerek. Magyarán az illatok kikerülik a férfiember racionalitását és racionalizációit. A kedves Olvasó e rövid bevezető után vélhetően akkor is felmérte a parfümök jelentőségét a nőiség történetében, ha eddig még nem tette. Az alábbiakban jöjjön néhány irigylésre méltó karriert befutott illatszer!

 

parfum4

 

Az eredeti kölni

4711Az eau de cologne - magyarul szó szerint kölnivíz - igazi időtálló találmánynak bizonyult, hiszen több mint 300 éves múltra tekint vissza. Az eredeti kölnit természetesen Kölnben állították elő, de nem ám német ajkú mesteremberek, hanem az olasz származású Johann Maria Farina, aki 1709-ben alapította parfümgyárát a városban. A talján parfümőr célja olyan illat megalkotása volt, ami az olasz reggeleket idézi, és ennek érdekében desztillált alkoholba öntött narancs, citrom, grépfrút és bergamot esszenciát. Az így kapott illatszer hamar lekörözte az addig használt testes parfümöket, a kölnit az egész kontinensen keresték, és többféle illatban kikísérletezték a terméket, egyik válfaja a ma is ismert és kedvelt No. 4711 eau de cologne. Bevallom őszintén, számomra a 4711 az erős illatú parfümökhöz tartozik, de ha azt vesszük, hogy a 18. században, amikor a fürdés egészségtelennek számított, micsoda illatorgiákat fújtak magukra az arisztokraták, hogy elfedjék a testszagot, könnyű belátni, hogy a kölnivíz ezek közül még a diszkrétebbek közé tartozhatott.

 

A nő illata

Mint tudjuk, Coco Chanelnek voltak chanel_5elképzelései arról, mi teszi a modern, vonzó nőt: bubifrizura, kis fekete ruha, egészséges, nap barnította bőrszín, no és persze a parfüm. A divat nagyasszonya a parfümök terén is egyedülálló elképzeléssel állt elő, nem holmi habos-babos barackvirág illatot kívánt a nők bőrére fújni, hanem azt az utasítást adta a Franciaországba emigrált, orosz arisztokraták parfümőrjeként hírnevet szerzett Ernest Beaux-nak, hogy kísérletezze ki számára a nő illatát. A szakember 1921-ben több illatmintát prezentált Madamoiselle Chanelnek, aki az ötödiket választotta, nem mellesleg ötös volt a divatguru szerencseszáma is. S mivel úgy vélték, ennél frappánsabb névvel nem is illethetnék a becses terméket, a nő illata maradt egyszerűen No. 5.

 

Az Ezeregyéjszaka meséi

yves_saint_laurent_opiumYves Saint-Laurent védjegyévé vált az 1977-ben piacra dobott Opium parfüm. Már a névválasztás is telitalálat, benne rejlik a titokzatos kelet, a tiltott gyümölcs misztikuma. A parfüm bázisa többek között tömjént, mirhát, cédrust, pézsmát tartalmaz, ami fűszeres aromát kölcsönöz. A keleti hangulat a szívillatban folytatódik, amelyet fahéj, balzsam, borostyán tesz különlegessé, a kompozícióra pedig a fejjegyekben citrus, koriander, szegfűszeg teszi fel a koronát. Az így kapott illatot a „hétköznapibb” gyöngyvirág, liliom, rózsa, jázmin egyensúlyozzák. Ha hinni lehet a pletykáknak, a művész úr nemcsak az Ezeregyéjszaka világához való vonzódását kívánta kifejezni az Opium megalkotásával, hanem virágnyelven vallott drogfüggőségéről is.

 

Givenchy

Huber de Givenchy haute couture kreációiról givenchy_linterdithíres divattervező parfümök terén is különlegességgel rukkolt elő. Talán nem is elsősorban maga az illat tette parfümjeit igazi sztártermékekké, hanem az arc, amivel összekötötte őket: Audrey Hepburn. Givenchy nem csak együtt dolgozott a légies és kecses színésznővel, közeli barátok is voltak, és a tervező múzsájaként, a nőiesség megtestesítőjeként tekintett a sztárra. 1958-ban tehát Hepburn arcával reklámozta első, l'Interdit névre keresztelt illatkompozícióját, amely az amerikai álmot és modernitást volt hivatott kifejezni. Ez volt az első alkalom, hogy egy sztárt kértek fel egy parfüm népszerűsítésére, és az első precedenst nem kevés sztár követte a sorban a divatházak felkérésére. Visszatérve Givenchyhez, későbbi parfümjeiben, például az Ysatisban vagy az Organzában is mintha lenne valami az Álom luxuskivitelben ellentmondásos glamourjából.

 

 

Új trendek

Az ökoéletmód a parfümök világát sem hagyta érintetlenül. Visszatértek a parfümkrémek, amelyek környezetvédelmi és praktikussági szempontból sem kifogásolhatók, hiszen a tégelyben levő krém nem ömlik ki például a táskánkba. A parfümkrémek alapját valamilyen sűrű massza, például shea vaj képezi, ami sokáig megmarad a bőrön, és ezzel keverik el az illatanyagokat. Az interneten egyre több „csináld magad” parfümrecept található, legyen szó méhviaszalapú parfümkrémről vagy jojobaolaj alapú klasszikus parfümről. Mindegy, hogy luxus vagy ökokivitel, egy dolog örök: a parfüm a nőiességet képviseli egykor, most és mindenkor.

 

Szabó Elvira