Itt az ősz, egyre sötétebb van, és egyre több időt töltünk a négy fal között. Nem csoda hát, ha úgy érezzük, hogy egyre rosszabbul látunk. Szerencsére a természet mindig kompenzál, ilyenkor érik egy csomó zöldség és gyümölcs, amelyek segítenek megőrizni a szem egészségét és a jó látást.

 

A narancssárgák

Itt van mindjárt a sárgarépa, ami bőségesen tartalmaz a retina egészsége szempontjából nélkülözhetetlen bétakarotint, az Avitamin elővitaminját. Ha a gyerek nem eszi meg a répát, még ne kezdjünk el aggódni, mert ott van helyette a sütőtök, amit igen változatosan készíthetünk el. A legegyszerűbb módja, hogy felszeleteljük és pirosra sütjük a sütőben, de a krémleves is csak eggyel bonyolultabb ennél, és milyen jól esik a hideg őszi napokon!

 

Sütőtök-krémleves

Hozzávalók:

Fél kg sütőtök

1-2 szem krumpli (fogyókúrázók nyugodtan kihagyhatják)

1 fej vöröshagyma

víz

1 pohár tejföl

 

A zöldségeket megpucoljuk, majd darabokra vágva feltesszük sós vízben főni. Amikor puhára főtt a krumpli is, hozzáadjuk a tejfölt is (hőkiegyenlítésre most nincs szükség), és botmixerrel leturmixoljuk. Már kész is az ízletes és egészséges leves, amit kínálhatunk pirított kenyérkockával, pirított magvakkal, reszelt sajttal vagy leveskockával, sőt, sajtos toast-tal komplett ebédnek is megteszi.

 

TIPP: Sütőtökből készíthető „paprikás krumpli” is, ha a burgonyát tök kockákkal helyettesítjük. Így egy kalóriában szegény, de vitaminokban gazdag, egészséges és finom egytálételt kapunk. A karikára vágott kolbászt ne felejtsük ki belőle!

Ha a gyerek egyiket sem hajlandó megenni, még mindig ne essünk kétségbe, kínáljunk neki narancsot, mandarint vagy aszalt sárgabarackot, ezek a gyümölcsök szintén tele vannak bétakarotinnal.

 

A zöldek

A leveles zöldségek és a káposztafélék nagy mennyiségben tartalmaznak olyan antioxidánsokat, amelyek a szem öregedésével összefüggő betegségek kialakulását segítik megakadályozni. A kelkáposzta, a kelbimbó, a salátafélék, a spenót fogyasztásával megelőzhető a szürkehályog, és védik a makulát is, ami az éleslátás helye a retinán.

 

Az olajos magvak

A mandula, a dió, a mogyoró, és általában az olajos magvak E-vitamin tartalma segít megelőzni a szürkehályog, és más szembajok kialakulását. Ne tekintsük tehát a magvakat fölösleges és hizlaló nassnak, mert mértékkel, és lehetőleg a sótlan változatot fogyasztva, szüksége van rájuk a szervezetünknek. Ha pedig nem szokásunk két étkezés között enni, akkor itt ez a pesztó recept, amihez bármilyen olajos magot felhasználhatunk, ráadásul, mivel tésztára kell tenni, a gyerekek is biztosan megeszik.