Ebben az életkorban sok szülő megütközve tapasztalja, hogy ugyanarra a bánásmódra, gyermeke teljesen eltérően kezd reagálni, visszafelesel, nem engedelmeskedik. Ezért a szülők megpróbálják az egyre erősödő akarattal rendelkező gyermeküket „betörni”, ami folyamatos veszekedésekhez, dühkitörésekhez és egymás sértegetéséhez vezet. Mindezzel pedig súlyos érzelmi sérüléseket okoznak kamasz gyermekük lelkében, aki egyébként is a kamaszkorra tipikusan jellemző önértékelési problémákkal küzd. A szülők mégis éppen ekkor folyamodnak kétségbeesésükben a legnegatívabb módszerekhez.

Éppen ezért nem lehet eleget hangsúlyozni a szóbeli megerősítés jelentőségét, kerülve a bíráló, ítélkező, megalázó, durva szavakat.

A kamaszok bátorítása

kamaszgyerekek

Dicsérjük, biztassuk gyermekünket, amikor erre lehetőség adódik. De csak akkor, ha erre a gyermek valóban rászolgál, mert ellenkező esetben szülei szavahihetőségét fogja megkérdőjelezni.

 

Törekedjünk arra, hogy konkrét dolgokért dicsérjük meg gyermekünket. Minden kamasz hálás, ha elismerjük, ha valami jót tett. Az is előfordul, hogy hiába igyekezett gyermekünk, az eredmény mégsem úgy sikerül. Ilyenkor is dicsérjük meg az igyekezetet és biztassuk, hogy mi tudjuk, hogy legközelebb egészen biztosan jobban fog sikerülni.

Figyeljünk oda arra, hogy ne csak azt vegyük észre, mely elvárásainknak nem tudott eleget tenni gyermekünk. Nem lesz könnyű.

Szeretetteljes szavak

Az anyáknak ez könnyebben szokott menni. Az apák erőltetettnek és érzelgősnek tarthatják kimondani a szeretlek szót például, de Chapman mindenkit erre bátorít. Persze használhatunk szinonimákat:

„Jó veled lenni!”

„EL vagyok ragadtatva Tőled!”

„Te vagy a szemem fénye!”

„Ha a világ összes tinédzsere közül választhatnék, akkor is téged választanálak.”

„Szeretem, ha a közelemben vagy!”

stb.

Töltsük fel tinédzser lányunk/fiunk szeretettankját, hisz nagyon is igénylik ezt. Szeretetteljes megnyilvánulásaink elismerésünkről és megbecsülésünkről győzik meg a kamaszt.

A szülők szeretetteljes szavai valóságos gyógyírként hatnak a serdülő bizonytalanság-érzésére, melyet a korral járó változások hoznak.

Második szeretetnyelv: testi érintés

Gary Chapman: Kamaszokra hangolva (A tinédzserek öt szeretetnyelve) c. könyve alapján