Elstartolt a közétkeztetést egészségesebbé tenni hivatott menzareform, aminek hosszú távon biztosan lesznek majd pozitív hozadékai is. Addig azonban, amíg az érintettek – ideértve a főzőkonyhákat és a gyerekeket – bele nem szoknak a változásokba, mégis csak szembe kell néznünk pár kellemetlenséggel, például, hogy a gyerekek jelenleg éhen maradnak az iskolában.

 

kozetkeztetesi reform

 

Több szülőt hallottunk panaszkodni az utóbbi időben: a gyerek nem ismeri, és ezért nem is eszi meg az újfajta ételeket. A kérdés egy ideje már nem az, hogy „mi volt az ebéd?”, erre a legtöbbször úgysem tudnak válaszolni (tegye fel a kezét, aki megismeri a tányéron a hajdinát!), hanem helyette azt próbálják megtudni, hogy „mit ettél az ebédből?”. Nos, a válaszok a legtöbbször igen lehangolóak.

Persze könnyű belátni, hogy viszonylag kevés olyan étel van, amit minden gyerek szeret, és túlmutat a sajtos tészta-szilvás gombóc-aranygaluska háromszögön. Igaz, ezek az új rendszerben már nem is jöhetnek szóba, mert nem elég egészségesek. Úgy tűnik tehát, a szülőknek kell a tettek mezejére lépni, ami elég bosszantó, mert olcsóbb ugyan nem lett a közétkeztetés, sőt, inkább drágább, de legalább még dolgozni is kell vele. Viszont, ha otthon csomagoljuk az uzsonnát, legalább nem éhezik a gyerek napközben.

Kiindulási pontnak két lehetőség van. 1: vagy beszerzünk egy jó uzsonnás táskát, ami egyben hűtőtáskaként is funkcionál, 2: otthon előhúzunk egy bármilyen, vállra akasztható kistáskát a szekrény aljából. Az utóbbi esetben számítsunk rá, hogy a csomagolható ételek köre eléggé korlátozott lesz: a csirkesonka és a joghurt például biztos nem fogja kibírni délutánig szobahőmérsékleten. Maradnak a péksütemények, amivel hosszú távon mégis csak egy jó nagy pofont adunk az egészséges táplálkozásnak. Ha azonban beruházunk egy szigetelt táskára és egy kisebb jégakkura (amit nem felejtünk el minden délután visszafagyasztani), akkor gyakorlatilag bármi bekerülhet a táskába, nem fog megromlani. Feltéve, hogy a gyerek mindig visszazárja a cipzárt.

Mi kerüljön a táskába?

Leginkább, amit a gyerek megeszik. Sorolhatnánk itt napestig az egészséges és finom lehetőségeket az avokádókrémtől a halpástétomig, de valójában csak akkor van értelme bárminek, ha a gyerekünk szereti is. Ezt pedig ugyebár az anyukák sokkal jobban tudják nálunk. Nyugodtan csomagolhatunk gyümölcsjoghurtot és reggelizőpelyhet, szeletekre vágott almát, tegnapról maradt házi süteményt, ajváros-húsos szendvicset, végül is teljesen mindegy. Ezeknek az ételeknek mindössze két követelménynek kell megfelelniük: hidegen is fogyaszthatók legyenek, és fél nap után is viszonylag gusztusosak maradjanak. Azon viszont teljesen fölösleges görcsölni, hogy mi van akkor, ha aznap éppen nem erre az ízre vágyik a gyermek, mivel az osztálytermekben az illegális piacokat megszégyenítő módon virágzik a cserekereskedelem. Meg fogják oldani.

További kellemetlenségek, amelyekre nem árt felkészülni

Sajnos a mindennapos uzsonnacsomagolásnak a megkérdőjelezhetetlen előny mellett – mármint, hogy a gyereknek nap közben is lesz mit ennie – vannak bizonyos hátrányai. Először is készülni kell rá, vagyis előző nap nem árt beszerezni az alapanyagokat. Ennek ellenére reggel legalább 10 perccel korábban kell kelni, ám jó hír, hogy ebbe az időbe már belefér a tízórai, az uzsonna, az apró nyalánkság és a gyümölcs gusztusos elcsomagolása is.

Nem mehetünk el amellett sem szó nélkül, hogy ennek nyilván költségei is vannak, ami elég bosszantó, mert minek fizetjük az iskolai étkezést, ha otthonról etetjük a gyereket?

Valamint bizony gondolkodni is kell, ki kell találni, hogy mi mindent csomagolhatunk másnap, hogy ne fulladjon az egész unalomba vagy egyoldalúságba.

Jó lesz

Ennek ellenére senkit sem szeretnénk lázítani, sőt, mindenkit megnyugtatnánk, csak túl kell esni a kezdeti nehézségeken. Nyilvánvalóan ki fog alakulni egy mindenkinek megfelelő menü, a főzőkonyhák, ha másból nem, a visszakerülő maradék mennyiségéből könnyen következtethetnek majd arra, hogy melyik újításuk jött be, és melyiket érdemesebb inkább elfelejteni. Sőt, ők is fejlődni fognak az új szellemben.  Tartsuk szem előtt, hogy a változásoknak mindenképpen kevesebb elhízott, szuvas fogú, cukorbeteg, magas vérnyomással és egyéb, helytelen táplálkozással összefüggő betegségben szenvedő gyerek, majd később felnőtt lesz a végeredménye. Feltéve, hogy minden jól sikerül, és az otthon csomagolt ételekkel sem szabotáljuk el ezt szánt szándékkal.