Mi itt a MindigNő Portálnál kötelességünknek érezzük, hogy megosszuk olvasóinkkal mindazt, ami tudomásunkra jut az élet szép és jó dolgaival kapcsolatban. A törökmogyoró minden szempontból rászolgált a hírverésre: nemcsak nagyon finom – gondoljunk csak a mogyorós csoki ízére – hanem rendkívül egészséges is. Még akkor is, ha a botban vesszük, és nem magunk megyünk érte a természetbe. Ha pedig mégis egy kiadós kirándulás során gyűjtjük össze, még ráadásul ingyen is van.

 

Mogyoróbokrot tulajdonképpen úton-útfélen lehet találni. Ha szerencsénk van, kettő is van a környéken, termést ugyanis csak akkor hoz, ha egy másik növény beporozza. Így tehát ha egy termő bokrot már találtunk, érdemes körülnézni a másikért. A mogyoró kényes növény, tíz évből általában nem több mint 6-7 alkalommal terem, de végül is ennek csak akkor van jelentősége, ha a saját bokrunk termésére számítunk, vagy ha célirányosan megyünk egy ismert növényhez. Persze ha mogyorót éppen nem is találunk, akkor se keseredjünk el, először is lassan itt a szelídgesztenye, és ha nem az aszályos alföldi vidékeken próbálkozunk, gombákat is jó eséllyel találunk ilyentájt.

 

De térjünk vissza a mogyoróra. Ha leszámítjuk azt az egészségre gyakorolt bónusz hatást, amit a friss, tiszta levegőn végzett testmozgásért zsebelhetünk be, hiszen a keresgélés alatt több kilométert sétáltunk, felszedés közben pedig alaposan kimozgattuk a csípőnket-derekunkat, még mindig jócskán van mivel dicsekedni a csonthéjasoknak. Telítetlen zsírsavai miatt rendkívül jó hatással van a szív- és érrendszerre, rosttartalma pedig segít megelőzni az emésztőszervi problémákat. A mogyoróban számos vitamin található, gazdag B1, B2, E, C és H vitaminban, a nyomelemek közül pedig káliumban és kalciumban gazdag. Gigászi mennyiségű rezet is tartalmaz, ami elengedhetetlen a fejlődéshez és a növekedéshez, de nemcsak a gyerekeknek ajánlatos ezért fogyasztani.

 

mogyor

 

Bár tíz dekagramm mogyoróban 500 kalória van, ami nagyon sok, a kutatások szerint a mogyoró mégsem hizlal, sőt, azok, akik rendszeresen beépítik az étrendjükbe, azok karcsúbbak, mint akik tartózkodnak a fogyasztásától. Valószínűleg azért, mert rost és olajtartalma miatt már kis mennyiség is a jóllakottság érzésével tölt el. Tehát túrabakancsot fel, és irány a mogyoróvadászat! A mogyoróbél nyersen is nagyon finom, de ha a sütőben kicsit megpirítjuk, és konyharuhával ledörzsöljük a vékony héját, páratlanul finom csemegét kapunk.

Írta: Borsos Bori