Sokkoló hír került nemrég napvilágra: 5 millió magyar küzd súlyfelesleggel – vagy egyáltalán nem küzd: az gondolja, jól van az úgy, ahogy van. Ebben az ötmillióban mindenki, tehát a gyerekek is benne vannak, a felnőtt magyar lakosságnak pedig kétharmada, pontosan 65 százaléka túlsúlyos az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OÉTI) 2014-es felmérése szerint.

 

kover no

 

A legrosszabb, amit a túlsúlyos ember tehet az, hogy belenyugszik. Nem a magazinokból kikacsintó, piszkafa átmérőjű szépségideálra szeretnénk hivatkozni, bár tudjuk, hogy a hölgyek leginkább a szépségük érdekében kezdenek fogyókúrába. Még csak nem is az egészségük miatt, pedig – lássuk be – ez mindennek az alapja: ha egészség van, bármit elérhetünk, ha viszont nincs, akkor baj van. Hanem azért, ami minden nőnek a legfontosabb: a gyereke. Pontosabban: milyen példát mutat a fiának, lányának, milyen étkezési és életviteli szokásokat ad át neki, ami majd az egész életében elkíséri.

A rossz hír az, hogy szülőként ezt sajnos egy életre el tudjuk rontani, pedig itt is, mint minden másban, csak egy dolog számít: hogy milyen példát mutatunk. Egyszerűen nem lehet hitelesen párolt répát és sovány húst adni a gyereknek, ha apa és anya minden hétvégén csülökpörköltet eszik fehér kenyérrel, és hiába magyarázzuk, hogy a sport milyen fontos és egészséges, ha közben naphosszat a kanapén ülve tévézünk, és még a sarki ABC-be is autóval megyünk.

Nem kell nagy dolgokra gondolni. Sőt, jó hírünk is van: nyugodtan elfelejthetjük a csodadiétákat, egyáltalán nem kell naprakésznek lenni a fogyókúrás trendekben, ezek ugyanis – fájdalom – nem működnek. Vagyis de, le lehet fogyni két hét alatt öt kilót is vízből és izomból (a zsír sajnos marad, mert azt kezdi el utoljára bontani a szervezet, előbb pedig a fehérjét, ami az izmot építi), de amint vége a kampánynak, egy hét múlva újra ugyanott tartunk, mint a fogyókúra előtt. Csak jól megterheljük a szervezetünket és szenvedtünk egy sort.

Nem sokkolnánk az idegeket az életmódváltás szóval sem, mert az olyan végzetesnek tűnik. Holott mi szeretjük az életünket, sőt, ha szerencsénk van, boldogok is vagyunk, csak az a fránya úszógumi ne lenne, meg a 46-os konfekcióméret.

Kezdjük tehát kis lépésekkel!

zoldsegekFogjuk vissza először azokat a rágcsálnivalókat, amelyekről mindenki, de még az óvodások is tudják, hogy káros. Kezdjük rögtön a bevásárlással. A chipsek, sütemények, kekszek, csokik, a sós mogyoró, a fagyi, az üdítők (a 100%-os gyümölcslevek is!) nyugodtan ott maradhatnak a boltban. Ha nincs otthon, nem tudunk rájárni, ez ilyen egyszerű. Napi több száz kalóriát is meg lehet így megspórolni. Vásároljon helyette répát, almát, gyümölcsöket, ha pedig szomjas, igyon vizet! Ha nem szomjas, akkor is. Ez az egyszerű lépés, amivel elhagyja az értéktelen nassolnivalókat, elképzelhetetlenül sokat számít: a bőre, a fogai azonnal meghálálják, a vércukorszintje, a vérkeringése pedig sokkal egészségesebb lesz, és hamarosan a zsírpárnák is apadni kezdenek.

Egy kicsi mozgás

Ez már nehezebb ügy. Nem fogjuk azt tanácsolni, hogy vásároljon egy futócipőt és hajrá, a futás ingyen van, mert szerintünk ez irreális, és a szemforgatás különben sem kenyerünk. Aki eddig semmit nem mozgott, és tíz kilónál több feleslege van, az nem kezd el holnap futni, hanem itt zárja be ezt a cikket. Azt tanácsoljuk inkább, hogy hagyja otthon időnként az autót, és menjen kerékpárral. Vagy szálljon le hamarabb a buszról, és gyalogoljon egy megállónyit, aztán kettőt. Kezdjen el otthon hajladozni előre és oldalra, guggoljon le és álljon fel párszor, rögtön felfrissül, jobb lesz a keringése, több lesz az energiája és gondolkodni is jobban tud tőle. Pontosan tudjuk, hogy a mozgás egy időigényes dolog. Nem fog rögtön menni, de nem is kell. Nem az a cél, hogy ma, a nagy felbuzdulásban lenyomjon három menet rubintrékát, holnap meg ne tudjon lábra állni az izomláztól. Helyette csináljon 20 hasprést, az tévézés közben is menni fog, holnap pedig harmincat, majd negyvenet. A hasizmok egyébként a legjobban terhelhető izomcsoport, bámulatosan gyorsan lehet egészen megdöbbentő eredményeket elérni.

 

guggolas

 

Sőt azt is eláruljuk, hogy annyi sportolással, amennyi egy átlagos, de sportoló embernek belefér az életébe, nem lehet lefogyni. Kipróbáltam: 3,5 kilométer futás, amibe majdnem belehaltam, annyi kalóriát éget el, amennyi egy fél zsömlében van. Akkor inkább nem eszem meg azt a fél zsömlét – mondtam nevetgélve húszévesen, amíg a bőröm feszült az izmaim pedig átütöttek rajta. Sportolni sajnos nem azért kell, hogy lefogyjunk, hanem hogy megőrizzük vagy visszaszerezzük az egészségünket. Mozogni egyszerűen ugyanolyan fiziológiás szükséglet, mint az evés vagy az alvás – nélküle nincs egészség. Csak meg kell találni a megfelelő sportágat, amit hosszú távon és folyamatosan tudunk űzni. Azt, amit szeretünk, amit be tudunk építeni az életmódunkba, ami megfelel az alkatunknak. D kosaras melltartómérettel és ízületi panaszokkal ez nyilván nem a futás lesz, hanem, mondjuk a pilates, ami remekül átmozgat, megdolgoztatja az izmokat, viszont nincsen benne megterhelő ugrabugrálás. Akinek pedig derékig ér a haja és érzékeny a bőre, annak hiába javasolnánk az úszást, ami pedig szuperül kíméli az ízületeket, nem biztos, hogy nyerők leszünk. Nem beszélnek ám butaságot a fitness guruk, amikor azt mondják, hogy a mozgás öröm kell, hogy legyen. Ugyanis ha nem élvezzük, legközelebb már nem megyünk el, ez ilyen egyszerű.

A nagy sportágválasztás

A csapat labdasportokról alighanem már lekéstünk, bármekkora buli, két csapat lány utoljára a gimiben tudta összeegyeztetni az időbeosztását úgy, hogy még a terem is szabad legyen. Egyéniben kell tehát gondolkozni. Ott vannak viszont a fitness központok, amiket éppen ezért tartanak fenn. Elmondjuk, hogy mi van ott. A konditeremben vannak ezek a kigyúrt fickók, ezekkel nem foglalkozunk, hanem rendes órára megyünk, mert ott van a jó társaság, és tutira nem traccsolással telik az idő, hanem profi edző dolgoztat meg. Ne, ne zárják be a cikket azzal, hogy ezt úgysem. A fitness központokban ugyanis a fejünkben élő képpel ellentétben nem csak szoborszépségű lányok suhannak, hanem olyanok is, akik még, hogy úgy mondjam, róják az odavezető utat. Sőt többségében ilyenek vannak. És azt is eláruljuk, hogy ezek a nők pontosan tudják, hogy mennyi munka van abban, hogy így néznek ki (akárhogy is nézzenek ki), és hogy milyen nehéz volt elkezdeni. Éppen ezért – és ez tényleg tapasztalat – elismerő és bíztató pillantásokkal jutalmazzák azokat, akik eljutottak odáig, hogy változtatni szeretnének, egészségesebben szeretnének élni, és bele mernek vágni, elmennek egy órára mozogni. Aztán a másodikra és a harmadikra is. Itt is azt javasoljuk, hogy – hacsak nem volt olyan mázlijuk, hogy rögtön az első órán megtalálták az tökéleteset – próbáljanak ki minden felellhető mozgásformát, és legalább kétszer. A spinning például elsőre leírhatatlanul nehéz volt, másodszor viszont már röpköd az ember a sikerélménytől. A test ugyanis nagyon hamar hozzászokik ahhoz, ami jó neki.

 

spinning

 

Ha még egy kicsit gyűjti a bátorságát

Jó, nem kell magyarázni, tudjuk, hogy miért nem megy emberek közé mozogni, aki 10 éve nem sportolt semmit. Viszont otthon is nyugodtan el lehet kezdeni. Számos, de tényleg nagyon sok otthontornázós DVD-t lehet kapni (és a netről is le lehet tölteni több tucatnyit, de természetesen erre a világért sem bíztatnánk senkit), nagyjából Dunát lehetne rekeszteni a választékkal. Itt is az a jó tanácsunk, hogy próbáljanak ki többfélét is, és valóban tetsszen az, amit csinálnak. Ha megunták, keressenek egy másikat, csak ne hagyják abba. Van olyan, ami hosszú, egy-másfél órás, de olyan is van, ami napi húsz percben letudja a kérdést, az is hatásos. Ne feledjük, az izom adja meg a test formáját, és a zsírt is az izom égeti, sportolás nélkül tehát végeredményben nincs szép, harmonikus és egészséges test.

Mindent egybevetve

A helyzet az, hogy a fogyásra egyetlen univerzális módszer létezik: kevesebb kalóriát bevinni, mint amennyit elégetünk. Ez ilyen egyszerű, és végső soron minden csodadiéta, ami hatásos, ezen alapul. Csak nem ezt hangsúlyozzák, hanem hókuszpókuszba csomagolják, de mindegyik megegyezik abban, hogy visszafogottságot és fegyelmet követel – vagyis kalóriadeficit lesz a vége. Ha most nagyon lelkes, és holnap már kezdi is a sportolással egybekötött fogyókúrát, egyet tanácsolunk még: tényleg csak lassan, óvatosan, lépésről lépésre, mert a nagy fejest ugrásokból általában csak nagy csalódások lesznek. Tervezze meg előbb fejben, hogy milyen ételeket fog vissza először, mit változtat a főzési és táplálkozási szokásain, és hogyan kezd el mozogni. És főleg ne szenvedjen, és se hagyja, hogy a kedvét szegjék. Veszíteni nem fog, csak a kilóit. Nyerni viszont annál többet: a szépségét és az egészségét.