A nyersétel diéta sokak kedvencévé vált az utóbbi időben, hisz’ pozitív hatásairól ódákat lehetne zengeni. De biztosan olyan egészséges, mint amilyennek mondják?

Az idők folyamán újabbnál újabb diéták ütik fel a fejüket. Szinte nincs is olyan nő, aki ne hallott volna furcsa és meghökkentő diétákról, sőt, vannak olyanok is, akik néhányat ki is próbáltak már közülük több-kevesebb sikerrel. Sajnos az esetek nagy részében egyetlen cél lebeg a fogyni vágyók szeme előtt: minél előbb, minél több kilótól megszabadulni, bármi áron. És a hangsúly itt a „bármi áron”-on van, ugyanis a legtöbb bizarr diéta az egészségünket is veszélyezteteti. A nagy akarás miatt az arany középutat nem keressük, így könnyen esünk végletekbe, pedig meglehet, hogy egy-egy divatos fogyókúra akár hatásos és kártalan is lenne, de mivel mindent szinte azonnal akarunk, rendre átesünk a ló másik oldalára. Tehát való igaz,egyes módszerek alapjába véve egészségesek, de mivel nem tudunk mértéket tartani  -illetve amiért nem ismerjük kellőképpen saját testünk működését-, károsíthatjuk a szervezetünket. Így van ez az oly divatos nyersétel diétával is.

 

nyersetel_dieta

 

Pro

Szinte mindenki tudja, a gyümölcsök, zöldségek, valamint egyes táplálékok feldolgozatlan állapotukban bírnak a maximális vitamin-és ásványi anyag tartalommal. Éppen ezért a legjobb, ha ezeket nyersen fogyasztjuk, úgy, ahogy a természet kínálja nekünk. Amennyiben olyan ételről van szó – például húsokról- azokat persze nem esszük meg nyersen (kivéve pl. sushi), ezért azokat alacsony hőmérsékleten pároljuk. Ezekkel természetesen nincs is semmi probléma, mert rengeteg plusz tápanyaghoz jutunk hozzá, így serkentjük az emésztésünket. Emellett a nyers ételek olyan mikoorganizmusokat is tartalmaznak, melyek segítik szervezetünk és az immunrendszerünk munkáját. Mert bizony nem minden baktérium káros, sőt, vannak olyanok, amik kifejezetten jótékony hatással bírnak. Ezek a segítőink azonban 47 0C fölött elhalnak.

És hogy mi mindenben különböznek azok, akik sok nyersételt fogyasztanak? Először is karcsúbbak, ellenállóbbak a betegségekkel szemben, valamint sokkal könnyedebbek, így mozgékonyabbak is, és tele vannak energiával, kevésbé fáradnak el.

 

Kontra

A nyersétel diéta hatásai igen kecsegtetőek, viszont egy valamint ne feledjünk: a jóból is megárt a sok. Ugyanis az nagyon is egészséges, ha több feldolgozatlan táplálékot fogyasztunk, ámde ha csakis ezen élünk, az bizony könnyen visszaüthet. Mivel nem lehet mindent nyersen megenni, így eleve kizárjuk azokat az ételeket, amik főzést, vagy sütést igényelnének. Így pedig egyes vitaminokból hiány alakulhat ki, sőt, súlyosabb esetben alultápláltságot is eredményezhet ez a fajta diéta. A hormonszint felborul, a nőknél elmaradhat a menstruáció, ami előbb-utóbb terméketlenséghez is vezethet.

Összességében tehát nem azt mondjuk, hogy mellőzzük a nyers ételeket, csupán azt, hogy ne szorítsuk csakis erre az étrendünket, illetve, hogy ne alkalmazzuk hosszú ideig ezt a diétát! A legjobb mindenesetre az lenne, hogy mielőtt nekikezdenénk, konzultálnánk dietetikussal!