Ha tudjuk, milyen ételeket ildomos mellőznünk a fogyókúra idején, már el is értünk fél sikert!

 

zoldsegek

 

1. Húsok, húskészítmények

 

A húsok zsírtartalmára kell leginkább odafigyelnünk.

Sovány húsok zsírtartalma: 2-7 % közötti, 10 dkg bebőlük 100-150 kalóriát tartalmaz. Kövér húsok viszont zsírtartalma értelemszerűen ennél sokkal magasabb: 35-40%, így 10 dkg zsíros hús kalóriatartalma 400-500 kalória. A húsokról legalább a látható zsírokat mindenképpen el kell távolítani!  A húskészítmények, hentes áruk egy része rengeteg rejtett zsírt tartalmaz.

 

Nem ajánlott:

Olasz felvágott 30%

Turista szalámi 40%

Gyulai kolbász 40-50%

Téliszalámi 40-50%

Házi kolbász 40-50% zsírtartalom.

Ajánlott:

Párizsi 20% alatti

Krinolin 20% alatti

Virsli 20% alatti

Diétás virsli ill. párizsi 10% alatti

 

2. Halak

 A halak fogyasztása diéta esetén különösen ajánlott!

Ennek okai:

  • Alacsony kalóriatartalom
  • Kedvezően magas fehérjetartalom

 (Magasabb zsírtartalommal csak az angolna, olajos hering és szardínia rendelkezik.)

 

3. Tojás

 A tojás szintén ajánlott diétás ételféleség. Zsír csak a tojássárgájában van. (1 tojássárga=5g zsír. Tekintve, hogy a magyarok naponta 100 g zsírt fogyasztanak el, ennek fogyasztása igazán megengedhető.)

Koleszterinszint emelő hatását azonban nem szabad elfelejtenie annak, akinek magas a koleszterinszintje! (1 tojás=250 mg koleszterin, ami a napi koleszterin bevitel határértéke.)

 

fott-tojas

 

4. Zsírok, olajok, margarinok

 Magyarországon kedvező tendenciák mutatkoznak zsír és vaj fogyasztás tekintetében. Míg az előbbiek fogyasztása csökken, addig az ezeket kiváltó/helyettesítő olaj és margarin fogyasztás mértéke nő. Ez kedvező hatást gyakorol a koleszterin szintre is! Ez utóbbiak ugyanis nem tartalmaznak koleszterint! Törekedni kell továbbá az összzsírfogyasztás csökkentésére! Például korszerű ételkészítési eljárásokat alkalmazva, mit pld. grillezés, párolás.

 

5. Tej és tejtermékek

 Szintén sok rejtett zsírt tartalmaznak a tejek illetve a különböző tejtermékek, azonban gondos odafigyeléssel fogyókúránk alap élelmiszerei közé tartozhatnak valamint segítségükkel a fehérjebevitel egy részét is biztosítani tudjuk.

Ajánlott:

1,5% ill. 0,1%-os tej

Sovány joghurt

Kefir

Sovány túró

Sovány tejföl

 

Nem ajánlott:

Tejföl

Sűrített tej

Tejszínhab

 Óvatosan bánjunk a sajtokkal is, mert ezek zsírtartalma 20-25%.

 

tej_es_tejtermekek

 

6. Kenyér, tésztafélék, rostok, édességek

 Diéta esetén mindenképpen kerülendő élelmiszerek. Magas glikémiás indexűek azaz gyorsan szívódnak fel. Az édességeknek pedig magas a szénhidrát-, zsír- és kalóriatartalma is. Óvakodjunk a kenyér és pékáru fogyasztásától!

Ugyanakkor a teljes kiőrlésű gabonafélékből készült kenyereket érdemes előtérbe helyezni táplálkozásunk során, mivel magas a rosttartalmuk (segíti az emésztés) alacsony a glikémiás indexük (telítettségérzést okoz és lassabban emeli a vércukor szintet a szervezetben).

 Napi 1-2 vékony szelet barna kenyér vagy rozs kenyér fogyasztása megengedett.

 

Főtt tésztákat mellőzzük! Fogyasztható azonban a durumtészta illetve a makaróni és spagetti. Rosttartalmuk magas (10% körüli), csökkentik az étvágyat és a kevésbé hizlalnak. Naponta 10 dkg fogyasztható belőlük.

 Diéta, fogyókúra alatt tilos az édességek, sütemények és csokoládék fogyasztása magas szénhidrát- és zsírtartalmuk miatt.

 

7. Zöldségfélék, főzelékek, burgonya és rizs

A testsúlycsökkentő diéta gerincét képezik. Szinte minden fajtájuk fogyasztható. Napi ajánlott mennyiség belőlük 400 g. Napi 600 g felett pedig daganatmegelőző hatás várható!!!

Egy felmérés szerint hazánkban a férfiak 46%-a, a nők 30%-a gyakorlatilag nem fogyaszt gyümölcsöt!

A babbal, borsóval, lencsével, azaz a hüvelyesekkel óvatosan bánjunk magas szénhidrát- és energiatartalmuk miatt. Bár a diétába alacsony GI-ük miatt és magas rosttartalmuk miatt jól beilleszthetőek.

Noha a burgonya zsír és energiatartalma alacsony, mégsem építhető be a fogyókúrába magas GI-je miatt!

A rizs szénhidráttartalma 3-4-szerese a burgonyáénak, így az sem építhető be a fogyókúrába! A barna rizs azonban fogyasztható!

 

 

8. Gyümölcsök

 A gyümölcsök egy része korlátlanul fogyasztható, főként melyek szénhidrát- és energiatartalma alacsony. Ilyen például: az alma, egres, málna, meggy narancs és ribizli. Azonban ügyeljünk a banán, érett barack, szőlő és szilva mennyiségekre! (Magas a szénhidrát- és cukortartalmuk.) Hazánkban a zöldség és gyümölcsfogyasztás napi 200 g körül van, ami az ajánlott értéknek mindössze csak a fele.

 

malna

 

9. Italok

Az alkohol- és energiamentes, cukor nélküli italok fogyasztása fontos eleme a fogyókúrának. A napi ajánlott folyadékbevitel 1,5 liter energiaszegény ital. A light italok fogyasztása megengedett, mert ezek cukor- és energiatartalma nagyjából nulla.

 

Nem úgy a cukros üdítőké és szörpöké! A cukros üdítők cukor tartalma 10 % körüli. 1 liter elfogyasztásával 410 kalóriát veszünk magunkhoz.

 Az alkoholok energiatartalma igen jelentős. 1 g alkohol 7,1 kalóriát tartalmaz. Ezért az alkoholfogyasztást a fogyókúra idejére fel kell függeszteni!