Tesszük fel sokszor ezt a kérdést magunknak vagy ismerőseinknek. Ha azonban kicsit utánaszámolnánk, mennyi kalóriát juttatunk a szervezetünkbe, meg lennénk döbbenve!

 

Egy felmérés szerint ugyanis az átlagos kalóriafogyasztás Magyarországon férfiaknál 2800, nőknél napi 2400 kcal. A következmény pedig látható: a gyerekek 15%-a, a felnőttek 40%-a túlsúlyos, 20%-a elhízott.


De akkor vajon mennyi kalóriára is van szüksége egy embernek?

Nyugalmi anyagcseréhez a férfiaknak 900kcal+10 x testsúly kg, nőknek 700+7 x testsúly kg.  A teljes napi energiaszükséglet pedig az életmód függvénye. Ha valaki ülő életmódot folytat: 1,2-vel , ha közepesen aktív életmódot él: 1,4-gyel , ha nehéz testi munkát végez 1,8-cal szorzandó a kapott érték!

 

hajas_derek

 

Lássunk néhány konkrét példát:

  • Ha egy nő testsúlya 70 kg, az ő alapanyagcseréjéhez 900 kcal+7 x 70 kg, azaz 1390 kcal a nyugalmi anyagcseréjéhez szükséges kalória, ha közepesen aktív életmódot folytat az 1390 kcal-t 1,4-vel kell megszorozni. Az így kapott érték: 1946 kcal. Ennyi a teljes napi energiaszükséglet ebben az esetben.
  • Ha egy nő testsúlya 75 kg, az ő alapanyagcseréjéhez 900 kcal+7 x 75 kg, azaz 1425 kcal a nyugalmi anyagcseréjéhez szükséges kalória, ha ülő életmódot folytat az 1425 kcal-t 1,2-vel kell megszorozni. Az így kapott érték: 1710 kcal. Ennyi a teljes napi energiaszükséglet ennek az ülő életmódot folytató 75 kg testsúllyal rendelkező nőnek.

 

Tehát a kalória (vagy energia) szükséglet függ az illető nemétől, súlyától és életmódjától.

Amennyiben a kikalkulált energiaszükségletnél többet viszünk be szervezetünkbe, hízni fogunk, ha kevesebbet viszont fogyni . Ez egész egyszerűen és logikusan hangzik, igaz? Mert az is! ;-)

 

A diétázás egyik módszere, hogy a kikalkulált energiaszükségletből 500 kcal-t levonunk és a kapott értéknek megfelelő energiamennyiséget vesszük magunkhoz. Az esetek nagy részében férfiaknál 1500, nőknél 1200 kcal-s diétát jelent. Egy 1200-1500 kcal-s diétával heti 0,5 kg testsúlycsökkenés várható, mellyel teljesíthető a 10 kg fogyás fél év alatt.

 

dieta1

 

Megfontolandó diétás alapelvek:

 

Naponta 3-5-ször étkezzünk! 

 

Reggelente többet este együnk kevesebbet! (Éjszaka ugyanis lelassul a zsírok bontása, csökken a fizikai aktivitásunk, így az esti étkezés során bevitt kalóriából több hasznosul!)

 

A nassolás nem tiltott a diétában, de ne csokit,chips-et, kekszet vagy cukrászsütit lehetőleg, hanem gyümölcsöt, mandulát, diót, mogyorót vagy joghurtot! 

 

De mindenekelőtt fegyelem, akaraterő és kitartás! (Ha elértük a várva várt testsúlyt, nem térhetünk vissza eredeti (hízlaló) étkezési szokásainkhoz! Az ugyanis az azonnali visszahízást jelentené)

 

A diétázás hatékony alkalmazásához azonban meg kell tanulnunk kiszámolni az ételek kalóriatartalmát.


(Forrás: Dr. Pados Gyula-Dr. Audikovszky Mária: Tudatos fogyás című könyve)